Page 32 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 32

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                     PSİKOLOJİ 11
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı               Kavram Öğretimi Çalışması 17



                 Öğretmene Not: Sınıfa öğrenci sayısı kadar mandalina (ya da uygun gördüğünüz başka bir
                                yiyecek) getiriniz. Öğrencilere şu yönergeyi veriniz. “Şimdi sizinle bir etkinlik
                                yapacağız. Etkinlik sırasında sessiz olmanız ve sesime odaklanmanız etkinli-
                                ğin amacına ulaşması için çok önemli. Masanızın üzeride bulunan dikkatinizi
                                dağıtacak her şeyi kaldırın ve sıranıza rahat bir şekilde yerleşin. Size birer
                                mandalina vereceğim. Mandalinayı aldıktan sonra masanızın üzerine koyun
                                ve benim yönergemi bekleyin.” Her öğrenciye bir mandalina vererek aşağıdaki
                                adımları sırasıyla ve yavaşça uygulamalarını sağlayın.


                                  1.  Adım  Dur ve bekle… Mandalinayı eline al.
                                  2.  Adım  Gör. Sanki daha önce hiç görmediğin, çok değerli bir şeye bakı-
                                            yormuşsun gibi farkındalıkla izle. Şekline, renk tonuna dikkat et.
                                  3.  Adım  Gözlerini kapat.
                                  4.  Adım  Dokun. Elindeki mandalinanın ağırlığını, dokusunu hisset. Isısı-
                                            na, yumuşaklığına dikkatini ver.
                                  5.  Adım  Gözlerin kapalı hâlde iken kabuğunu soy.Yaptığın eyleme odaklan.
                                  6.  Adım  Kokla. Kokusunu hisset. Nasıl bir kokusu olduğuna dikkatini ver.
                                  7.  Adım  Duy. Mandalinayı ağzına al, yavaşça çiğne. Çiğnerken çıkardığın
                                            sese odaklan.
                                  8.  Adım  Tadını hisset. Ağzındaki dokusuna dikkatini ver. Tadı nasıl?
                                  9.  Adım  Yut. Mandalinanın yemek borusundan geçişini ve midene inişini izle.
                                 10. Adım   Gözlerini açabilirsin.



            2. Yönerge:  Yukarıdaki etkinlikten hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.

            Sorular


            1.  Yaşadığınız bu deneyim hangi bilinç durumuna örnektir? Bu deneyim esnasında yaşadığınız duy-
                gu ve düşüncelerinizi yazınız.







            2.  Bu bilinç durumunu deneyimlediğiniz başka örnekleri hatırlayarak bu durumun gündelik hayatınıza
                nasıl bir katkısı olacağını yazınız.







            3.  Deneyimlediğiniz bu bilinç durumunu geliştirmek için neler yapabilirsiniz? Örneklerle açıklayınız.







            Not: Soruyu cevaplarken karekod uygulamasındaki “ Dikkatli Uyanıklık Hâlini Geliştirmek İçin Öneriler” başlıklı içerikten yararlanabilirsiniz.



                                                                                                    29
            Hazırlayan: Fatma KAVŞUT
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37