Page 33 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 33
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
18 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
2. ÜNİTE : Psikolojinin Temel Süreçleri
Kavram : Dikkat
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı DİKKAT! 20 dk.
Çalışmanın Amacı Dikkat süreçlerini analiz edebilme.
Gerekli Malzemeler: Küçük not kâğıtları
Öğretmene Not: İş birlikli çalışma yapacak dört grup oluşturunuz. Birer kâğıda “dikkat, dikkat-
sizlik, dalgınlık, odaklanma (konsantrasyon)” kavramlarının isimlerini yazınız.
Kâğıtları 1. uygulamada gruplar arasında kura ile paylaştırınız. Gruplardan kâ-
ğıtta yazan kavrama dair kendi tecrübelerinden ve gündelik hayattan örnek
durumlar yazmalarını, sırayla (kavramın tanımını vermeden) hazırladıkları
örnekleri sunmalarını diğer grupların da bu kavramı tahmin etmelerini isteyi-
niz. Tüm kavramlar bulunduktan sonra öğrencilerden örnek olan ve olmayan
durumlar söylemelerini isteyerek kavramları ayırt edilmesini sağlayınız.
1. Yönerge: Yukarıdaki etkinliği gerçekleştirdikten sonra soruyu etkinliğe göre cevaplayınız.
Soru
1. Etkinlikte geçen kavramların öğrenme sürecindeki işlevleri neler olabilir? Örneklendirerek açıklayınız.
2 .Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplandırınız.
Antik çağın en büyük bilim insanlarından biri Archimedes’in yaşamından bize kalan popüler hikâyeler
var. Örneğin suyun kaldırma kuvvetini hamamda bulduğuna dair hikâyeyi bilmeyen yoktur. Matematik,
gök bilimi, fizik ve mühendislik başta olmak üzere pek çok alanda çalışmaları olan Archimedes’in ölü-
müyle ilgili söylenceler de son derece dramatiktir. Roma İmparatorluğu’nun Sirakuza’yı ele geçirmesin-
den sonra General Marcellus, ünlü bilginle tanışmak istemiş, bir askeri görevlendirerek bilgini yanına
getirmesini emretmiştir. Görevli asker düşünüre generalin emrini iletmiş ancak o esnada kumlar üstüne
yaptığı çizimlerle matematiksel bir diyagram , bu nedenle askerin söylediklerini algılayamayan Archime-
des, probleme kafa yormaya devam etmiştir. Buna kızan asker de onu oracıkta öldürmüştür. Rivayete
göre son sözleri “Nōlī turbāre circulōs meōs!” yani “Çemberlerimi bozma!” olmuştur.
Sorular
1. Sizce, Archimedes problem çözerken yanına gelen askerin söylediklerini neden algılayamamış olabi-
lir? Bu durumu gündelik hayattan örnekler vererek açıklayınız.
30