Page 35 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 35
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
19 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
2. ÜNİTE : Psikolojinin Temel Süreçleri
Kavram : Dikkat
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı HER İŞTE DİKKAT 30 dk.
Çalışmanın Amacı Dikkat süreçlerini analiz edebilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki bilgi notunu inceleyerek “Stroop Testi” ni uygulayınız.
Bilgi Notu: Nesne veya renk isimlerini söylemenin, bunlarla ilgili kelimeleri okumaktan daha
uzun zaman aldığı, McKeen Cattell (1886) tarafından keşfedilmiş, olayın temelde bir
“renk-kelime bozucu etkisi” (color-word interference effect) olduğu ise Stroop tarafın-
dan 1935 yılında gösterilmiştir. Renkleri algılama merkezi ve okuma merkezi iki farklı
beyin bölgesindedir. Bunların bilgiyi işleme hızı birbirinden farklıdır. Bu durumda seçici
dikkati olumsuz etkilediği için birden çok uyarıcıdan birini alıp onu işlemesi gereken
zihin bu işi yapmakta zorlanmaktadır. Bu nedenle bir renk adı yazılır ve farklı bir renge
boyanırsa, kelimenin rengini doğru söylemekte zorlanırız. Buna “Stroop etkisi” denir.
(TÜBİTAK 20-Bilim Genç sayfasından düzenlenmiştir.)
SARI MAVİ TURUNCU
KIRMIZI SİYAH YEŞİL
MOR SARI KIRMIZI
TURUNCU YEŞİL SİYAH
MAVİ KIRMIZI MOR
Yukarıdaki kelimelerin hangi renkte yazıldığını duraksamadan hızlı bir biçimde sesli söylemeye çalışınız.
YELLOW BLUE ORANGE
RED BLACK GREEN
PURPLE YELLOW RED
ORANGE GREEN BLACK
BLUE RED PURPLE
İlk örnekte olduğu gibi kelimenin yazıldığı rengi İngilizce olarak ve hızlı biçimde söylemeye çalışınız.
32