Page 39 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 39

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         21      PSİKOLOJİ 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi Çalışması
         2. ÜNİTE     : Psikolojinin Temel Süreçleri
         Kavram       : Uyku, Rüya
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, İletişim Becerisi
         Alan Becerileri  : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi

          Çalışmanın Adı                    UYURKEN DE ÖĞRENİYORUZ…                              20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Uyku ve rüya kavramlarını değerlendirebilme.


          1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.

                                         SADECE BİR UYKU (MU)?

                                           Sadece  vücudun  dinlenmesini  sağlayan  bir  hareketsizlik  hâli
                                           olarak değil de, bütün vücudu yaşama yeniden hazırlayan aktif
                                           bir yenilenme dönemi (Selvi, 2019) şeklinde nitelendirdiğimizde
                                           uyku,  aslında  pek  de  farkında  olmadığımız  bir  mucize  gibi  yer
                                           alıyor yaşamımızda. Doğal bir dinlenme ve yenilenme yolu olan
                                           uykuya hak ettiği değeri veriyor muyuz acaba? Örneğin ertesi gün
                                           bir sınavınız var. Çaydan, kahveden medet umarak uyanık kalıp
                                           çalışmaya mı devam edersiniz yoksa yeterince çalıştıktan sonra
                     Görsel 1: Uyku
                                           uyumayı mı tercih edersiniz?
          Araştırmalar gösteriyor ki kalitesiz uyku düzenine sahip öğrenciler öğrenmekte zorlanıyor, sosyal iliş-
          kilerinde sorunlar yaşıyor, psikolojik sağlıklarını kaybedebiliyorlar (Aysan vd. 2014, akt. Damar, 2016).
          Öğrenme ve bellek için çok önemli olan uyku sırasında beyin sessiz kalmıyor, gün içerisinde neler olup
          bittiğini yeniden canlandırıyor. (Stickgold ve Walker, 2013). Prof. Dr. Yavuz Selvi, Uyku adlı kitabında
          uykunun öğrenme üzerindeki etkisini şu cümlelerle açıklamaktadır.
          “Akşama kadar öğrenilen bilgiler bir kitaplığa rastgele yerleştirilmiş kitaplar gibidir. Gece uykusu bu kitap-
          lıkta harika bir düzenleme yapabilir. İşinize yarayacak bilgileri ön rafa koyarken ilginiz olmayanları atar,
          bazı bilgileri çağrışımlarla bağlar; kırpar, toplar, siler veya altını çizer, sıkıştırır ve sana nasıl lazımsa o
          şekilde paketler. Bilgileri duygularla birleştirip uzun süreli hafızaya nakleder ya da gereksiz ise yer kap-
          lamasına izin vermez, siler. Beyin uykuda durmaz, çalışmaya ve öğrenilenleri pekiştirmeye devam eder.”
          Görünen o ki bir şeyi uzun süre hatırlamak istiyorsanız çalıştıktan sonra iyi bir uyku uyumak, çalışmaya
          devam etmekten daha iyi.
          Öyleyse bize rüyalarımızı da armağan eden uyku, bir zaman kaybı ya da sadece önemli işler bittiğinde
          dinlenmenin yolu olabilir mi?

          Sorular


          1.  Kaliteli ve düzenli bir uykunun başka ne gibi yararları olabilir? Beyin fırtınası yaparak düşünceleri-
              nizi açıklayınız.





















                                                    Görsel 2
          Not: Soruyu cevaplarken daha ayrıntılı bilgi için karekod uygulamasındaki “Kaliteli ve Düzenli Uykunun Yararları”başlıklı içerikten yarar-
          lanabilirsiniz.
          36
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44