Page 44 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 44

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                     PSİKOLOJİ 11
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı               Kavram Öğretimi Çalışması 24
            2. ÜNİTE     : Psikolojinin Temel Süreçleri
            Kavram       : Şemalar
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, İletişim Becerisi
            Alan Becerileri  : Psikoloji Okuryazarlığı, Öz Farkındalık Becerisi, Empati Becerisi

             Çalışmanın Adı                          SEN OLSAYDIN…                                  25 dk.
             Çalışmanın Amacı  Sosyal biliş türlerinden şemaları analiz edebilme.


            1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.


              Bir an için hiçbir şemanız olmadığını düşünün. Karşılaştığınız her şey size açıklanamaz, kafa karış-
              tırıcı, daha önce eşine rastlamadığınız bir şey gibi gelseydi nasıl olurdu? Sinir sistemindeki trajik bir
              bozukluktan kaynaklanan Korsakov sendromundan mustarip insanlar işte tam da bu durumdadır. Bu
              bozukluk kişinin yeni anılar oluşturma yeteneğinin kaybolmasına ve karşılaştığı her durumu, daha
              önce benzer durumdan defalarca yaşamış olsa bile sanki hayatında ilk kez görüyormuş gibi değer-
              lendirmek zorunda kalmasına neden olur. Bu durum bazen o denli rahatsız edici hatta dehşet verici
              olabilir ki Korsakov sendromu olan bazı insanlar, yaşadıkları deneyimlere bir anlam verebilmekte
              bile büyük bir zorluk yaşarlar. Nörolog Oliver Sacks ( 1987) Thompson adındaki bir Korsakov has-
              tasının durumunu şöyle anlatıyor: Hafızası yalnızca birkaç saniyelikti. Sürekli olarak dikkati dağı-
              lıyordu. Bellek kaybı nedeniyle sürekli büyük bir boşluğa düşüyor ancak o bu boşluğu, hemencecik
              uydurduğu öykülerle ve her türlü hikâyeyle doldurmaya çalışıyordu. Akıntıda sürüklenme hissi ve
              bağdaşmazlıklar bir an için bile müsamaha gösterilecek, kabullenilecek gibi değildi. Bunun yerine
              Mr. Thompson bilinç dışında aralıksız ve çabucak yarattığı öykülerle çevresinde sürekli olarak do-
              ğaçlama yeni bir dünya kurguluyordu. . . Çünkü bu durumdaki bir hastanın kendini (ve dünyasını)
              her an, tam anlamıyla, oluşturması gerekir. Kısacası bir sürekliliğe sahip olmak ve yeni deneyimleri
              geçmiş şemalara bağlayabilmek, insanlar için o denli önemlidir ki bu yeteneğini kaybedenler kendi
              şemalarını icat etmek zorunda kalır.
                                                           (E. Aranson’un “Sosyal Psikoloji” adlı kitabından alıntılanmıştır.)



            Sorular


            1.  Bir Korsakov hastası olsaydınız gündelik yaşamınızda ne gibi değişiklikler olurdu?









            2.  Bu hastalıkla yaşamak zorunda kalsaydınız karşılaştığınız problemlere nasıl çözümler üretirdiniz?
                Açıklayınız.



















                                                                                                    41
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49