Page 69 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 69
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
39 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
4. ÜNİTE : Ruh Sağlığının Temelleri
Kavram : Psikolojik Dayanıklılık
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı, Öz Düzenleme Becerisi
Çalışmanın Adı BİR SÜRÜ SORUN ÇIKTI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Psikolojik dayanıklılığı gündelik hayatta kullanabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen bilgi notlarını ve tablodaki bilgileri okuyarak soruyu cevaplayınız.
Bilgi Notu: Psikolojik sağlamlık kavramı, Latince “resilire” kökünden türemiştir ve resilient; esnek
ve elastik olma anlamına gelmektedir. (Greene, 2002) Psikolojik sağlamlık, oldukça
zor koşullara rağmen kişinin bu olumsuz koşulların üstesinden başarıyla gelebilme ve
yeni koşullara uyum sağlayabilme becerisidir. Psikolojik sağlamlık, sağlıklı gelişimin
sürdürülmesine katkıda bulunma, olumsuz bir durumla karşılaşıldığında o durumla
mücadele edebilme gibi işlevlere sahiptir.
“Psikolojik sağlamlık tek bir yetenek değil çeşitli beceriler ve başa çıkma mekanizmalarının bir
bütünüdür. ’’
Chatzky (2020)’nin ilgili çalışmasından düzenlenmiştir”
PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK İLE İLGİLİ RİSK FAKTÖRLERİ
Bireysel Risk Faktörleri Ailesel Risk faktörleri Çevresel Risk Faktörleri
• Ekonomik zorluklar ve yoksulluk
• Çocuk ihmali ve istismarı
• Ebeveynlerin hastalığı
• Erken doğum • Ebeveynlerin boşanması, ölümü • Savaş ve doğal afetler gibi top-
• Olumsuz yaşam olayları ya da tek ebeveyn ile yaşamak lumsal travmalar
• Kronik hastalıklar • Toplumsal şiddet ve ailevi
felaketler
• Evsizlik
Bireysel Koruyucu Faktörler Ailesel Koruyucu Faktörler Çevresel Koruyucu Faktörler
• Akademik başarı
• Olumlu veya kolay mizaç
• İç kontrol odağı
• Benlik saygısı ve öz yeterlik
• Kişisel farkındalık ve kendini • Sosyal çevredeki destekleyici bir
kabul • Destekleyici anne-baba ya da bir yetişkinle olumlu ilişkiler
• Özerklik aile üyesiyle olumlu ilişkiler • Akran/arkadaş desteği
• Yaşam hedeflerinin olması ve • Çocuğa yönelik yüksek ve gerçek- • Etkili toplumsal kaynaklar (kaliteli
gelecek için olumlu beklentiler çi beklentiler okullar, gençlik merkezleri, genç-
• Etkili problem çözme becerileri lik organizasyonları vb.)
• İyimserlik ve umut
• Sosyal yetkinlik
• Mizah duygusuna sahip olma
• Sağlık
66