Page 64 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 64
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
PSİKOLOJİ 11
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi Çalışması 36
4. ÜNİTE : Ruh Sağlığının Temelleri
Kavram : Kişiliğin Ölçülmesi
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı KİŞİLİK ÖLÇÜLEBİLİR Mİ? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Kişiliğin ölçülebilir özelliklerini fark edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz. Verilen kişilik özelliklerini ‘’Beş Faktörlü Kişilik Envanteri ‘’ şema-
sındaki uygun boşluklara yerleştirerek soruyu cevaplayınız.
Psikolojide tanımlanan ve birçok araştırmacı tarafından kabul gören Beş Faktör Kişilik Modeli;
olumlu veya olumsuz davranışlarda, süreklilik ve tutarlılık gösteren kişilik özelliklerini belirli bo-
yutlarda incelememizi sağlar. Bu model faklı ülkelerde kullanılan çalışmalarla desteklenen bir mo-
deldir (Piedmont ve Chole, 1997). Türkiye’de geliştirilen Beş Faktörlü Kişilik Envanteri ise bu
modelden yola çıkarak normal kişilik özelliklerini ölçmeye yönelik beş faktör ve kişilik belirten
sıfatlardan oluşan alttaki şemada gösterilmiş olan on beş alt boyutu içermektedir.
(Samer vd. (2002)’nin ilgili çalışmasından düzenlenmiştir.)
Beş Temel Faktörün Özellikleri
1. Faktör: Dışa dönüklük-içe dönüklük
2. Faktör: Yumuşak başlılık-düşmanlık
3. Faktör: Öz denetim/sorumluluk-yönsüzlük/ dağınıklık
4. Faktör: Duygusal denge-dengesizlik
5. Faktör: Gelişime açıklık-gelişmemişlik
Beş Temel Faktörün Alt Boyutları
Değişikliği seven, mesafeli, sessiz, kendine yeten, dik kafalı, temkinli, otoriteye bağlı, neşeli, başka-
larını düşünen, titiz, kolay incinen, gergin, araştırıcı, baskın, aktif, ince ruhlu, öz disiplinli, nazik, ön-
yargısız, canlı, serinkanlı, eleştiriye açık, düzenli, başarı motivasyonu yüksek, güvensiz, alıngan, riski
seven, özgürlükçü...
61