Page 59 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 59

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         32      PSİKOLOJİ 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi Çalışması


          Uygulamada Dikkat Edilecek Hususlar
          •  Karar verme sürecine katılacak kişiler, birbirlerini görebilecek şekilde U ya da halka oluşturacak
            şekilde oturtulur.
          •  Şapkalar sırasıyla takılır ya da takılır gibi yapılır.
          •  Her şapkanın temsil ettiği yönde fikirler belirtilir. Tartışmaya katılan her kişi sırayla takılan şapkalarla
            ilgili görüşünü bildirir.
          •  Katılımcıların tamamı önce beyaz şapka, arkasından kırmızı şapka, sonra siyah şapka, sarı şapka,
            yeşil şapka ve son olarak mavi şapka ile ilgili olarak görüşlerini söyler. Yani her öğrenci karar konu-
            sunda altı boyutta düşünmüş olur.
          •  İstenirse her rengi temsil eden görüşler tahtaya yazılabilir. Katılan bütün öğrenciler fikrini söylediği
            için her şapkanın altında bir liste oluşturulur.
          •  Grup üyelerinin tamamının beş şapkayı temsil eden görüşleri gözler önündedir. Net bilgiler, duygu-
            lar, riskler, kazançlar ve yaratıcı fikirler göz önüne alınarak mavi şapkanın gereği olan karar verilir.

          Örnek Uygulama Tablosu


          Konu: Dünya artan enerji gereksinimini karşılayabilmek için nükleer enerji kullanımına geçmelidir.
          Beyaz Şapka                    Kırmızı Şapka                 Siyah Şapka
          Nükleer enerjiyle ilgili elinizde ne tür  Nükleer  enerji  kullanımına  ilişkin  Nükleer enerji kullanımının getirece-
          bilgiler var?                  duygu ve düşünceleriniz nelerdir?  ği olumsuzluklar ve riskler nelerdir?

          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          Sarı Şapka                     Yeşil Şapka                   Mavi Şapka
          Nükleer enerji kullanımının olumlu   Nükleer enerji kullanılmaması duru- Bütün  aşamalardan  sonra  nükleer
          yönleri, yararları ve fırsatları neler   munda  enerji  ihtiyacı  başka  hangi  enerji kullanımı ile ilgili son kararınız
          olacaktır?                     yollarla üretilebilir?        ne olurdu?

          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………
          ………………………………                   ………………………………                  ………………………………


          Sorular


          1.  Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’ni uygularken düşünmenin hangi yapı taşlarını kullandınız? Açıklayınız.






          2.  Alternatifli düşünmeyi öğrenmenin gündelik hayatımızda karşılaştığımız problemlerin çözümüne
              yönelik katkısı nedir? Gerekçeleriyle açıklayınız.



                Karekod
                 Alanı
                Asıl karekodlar
          56  kalıptaki görseli siliniz.
              yerleştirildikten sonra
              Asıl karekodda çerçeve                                               Hazırlayan: Serkan AKDOĞAN
               konturu olmayacak.
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64