Page 59 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 59
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
32 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
Uygulamada Dikkat Edilecek Hususlar
• Karar verme sürecine katılacak kişiler, birbirlerini görebilecek şekilde U ya da halka oluşturacak
şekilde oturtulur.
• Şapkalar sırasıyla takılır ya da takılır gibi yapılır.
• Her şapkanın temsil ettiği yönde fikirler belirtilir. Tartışmaya katılan her kişi sırayla takılan şapkalarla
ilgili görüşünü bildirir.
• Katılımcıların tamamı önce beyaz şapka, arkasından kırmızı şapka, sonra siyah şapka, sarı şapka,
yeşil şapka ve son olarak mavi şapka ile ilgili olarak görüşlerini söyler. Yani her öğrenci karar konu-
sunda altı boyutta düşünmüş olur.
• İstenirse her rengi temsil eden görüşler tahtaya yazılabilir. Katılan bütün öğrenciler fikrini söylediği
için her şapkanın altında bir liste oluşturulur.
• Grup üyelerinin tamamının beş şapkayı temsil eden görüşleri gözler önündedir. Net bilgiler, duygu-
lar, riskler, kazançlar ve yaratıcı fikirler göz önüne alınarak mavi şapkanın gereği olan karar verilir.
Örnek Uygulama Tablosu
Konu: Dünya artan enerji gereksinimini karşılayabilmek için nükleer enerji kullanımına geçmelidir.
Beyaz Şapka Kırmızı Şapka Siyah Şapka
Nükleer enerjiyle ilgili elinizde ne tür Nükleer enerji kullanımına ilişkin Nükleer enerji kullanımının getirece-
bilgiler var? duygu ve düşünceleriniz nelerdir? ği olumsuzluklar ve riskler nelerdir?
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
Sarı Şapka Yeşil Şapka Mavi Şapka
Nükleer enerji kullanımının olumlu Nükleer enerji kullanılmaması duru- Bütün aşamalardan sonra nükleer
yönleri, yararları ve fırsatları neler munda enerji ihtiyacı başka hangi enerji kullanımı ile ilgili son kararınız
olacaktır? yollarla üretilebilir? ne olurdu?
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
……………………………… ……………………………… ………………………………
Sorular
1. Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’ni uygularken düşünmenin hangi yapı taşlarını kullandınız? Açıklayınız.
2. Alternatifli düşünmeyi öğrenmenin gündelik hayatımızda karşılaştığımız problemlerin çözümüne
yönelik katkısı nedir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
56 kalıptaki görseli siliniz.
yerleştirildikten sonra
Asıl karekodda çerçeve Hazırlayan: Serkan AKDOĞAN
konturu olmayacak.