Page 56 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 56
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
PSİKOLOJİ 11
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi Çalışması 31
4. ÜNİTE : Öğrenme, Bellek, Düşünme
Kavram : Öğrenme 2
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı ÖĞRENMEK İÇİN NE LAZIM? 15 dk.
Çalışmanın Amacı Öğrenmeyi etkileyen faktörleri analiz edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metni okuyarak soruyu cevaplayınız.
Bir öğrenme eyleminde öğrenmeyi etkileyen çeşitli faktörler vardır. Öğ-
renenden, öğrenme yönteminden, öğrenilen malzemeden kaynaklı birçok
faktör, öğrenme durumunu etkiliyor. Öğrenmeyi etkilemeleri açısından
ele alındığında öğretenden ve öğrenme ortamından kaynaklı faktörlerin
öğrenmeyi doğrudan etkilemediği, diğer öğeleri etkileyerek dolaylı olarak
etki ettikleri görülüyor. Örneğin öğretmen öğrenmeyi doğrudan etkilemek
yerine, öğrenenin öğrenmeye daha hazır hâle gelmesine yardımcı olmak,
öğrenme malzemesini daha kolay öğrenilebilecek bir şekle sokmak ve uy-
gun öğrenme stratejisini kullanmak yoluyla öğrenmenin kolayca gerçek-
leşmesini sağlayabilir veya zorlaşmasına sebep olabilir. Benzer bir şekil-
de, fiziksel ortamın; araç-gereç, ısı, ışık ve ses açısından özelliklerini ifade
eden öğrenme ortamı da öğreneni öğrenmeye yöneltmek, çeşitli öğrenme
stratejilerinin kullanılmasına uygun olmak ve öğretim araçlarını içermek
yoluyla öğrenmeyi kolaylaştırabiliyor.
Seven ve Engin (2008)’in “Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler” adlı çalışmasından düzenlenmiştir.
Görsel 1
Soru
1. Aşağıdaki tabloda öğrenmeyi etkileyen faktörler beş ana grupta toplanmıştır. Uygun olan başlıkları
noktalı yerlere yazınız.
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler
Hazırbulunuşluk Öğrenilen Algısal ayırt Öğreten nite- Isı
konunun yapısı edilebilirlik likleri Işık
Ses
Dikkat
Öğrenmeye Anlamsal Öğretenin Araç-gereç
ayrılan zaman çağrışım kullandığı öğre-
Güdülenme tim yöntem ve
(motivasyon) Kavramsal teknikleri
Geri bildirim
gruplandırma
Transfer (kavram hari- Öğretenin
(aktarım, eski tası) kullandığı
yaşantılar) Öğrencinin aktif
katılımı araç-gereç ve
materyaller
Genel Telaffuz
uyarılmışlık hâli edilebilirlik
(kaygı düzeyi)
Olgunlaşma
53