Page 52 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 52
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
PSİKOLOJİ 11
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi Çalışması 28
3. ÜNİTE : Öğrenme, Bellek, Düşünme
Kavram : Bilişsel Öğrenme ve Türleri
Genel Beceriler : İletişim Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı BİLİŞSEL ÖĞRENME 25 dk.
Çalışmanın Amacı Bilişsel öğrenme türlerini ve yaşamdaki yerini yorumlayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda bilişsel öğrenme türleriyle ilgili bilgi kutucuklarında verilen bilgileri okuyarak soruyu
cevaplayınız.
Albert Bandura (1925) tarafından geliştirilen sosyal öğrenme, modeli izleyerek gerçekleşen öğren-
me olarak tanımlanır.
Edward Tolman (1886-1956) tarafından tanımlanan örtük ya da gizil öğrenme, pekiştireç yokluğun-
da farkına varmadan gerçekleşen öğrenmelerdir.
Wolfgang Köhler(1887-1967) tarafından geliştirilen iç görü ya da kavrayış yoluyla öğrenme, bir
sorunun çözümünün ani farkındalığıdır.
(Bryan C, Law A.’nın “Psychology”adlı kitabından alıntılanmıştır.)
Soru
1. Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, bilişsel öğrenme türleriyle ilgili gündelik hayatınızdan örnekler
vererek, öğrenmelerinizin daha çok hangi öğrenme türüyle ilgili olduğunu belirleyiniz.
2. Yönerge: Karekoddaki Bandura’nın sosyal öğrenme deneyi ile ilgili videoyu izleyerek soruları cevaplayınız.
Sorular
1. İzlediğiniz deneyden hareketle, sosyal öğrenmenin gündelik hayata etkisi ve önemiyle ilgili hangi
çıkarımlarda bulunursunuz?Gerekçeleriyle yazınız.
2. Size göre izlediğimiz, gözlemlediğimiz her davranışı öğreniyor muyuz? İzlenen, gözlenen davra-
nışın sosyal olarak öğrenilebilmesi için hangi koşullar gerekmektedir?
3. Sosyal öğrenmenin insanlar ve hayvanlar için sağladığı yararlar neler olabilir?
49
Hazırlayan: Güzin ÇEKEN