Page 55 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 55

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         30      PSİKOLOJİ 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi Çalışması


                           Canan :Psikoloji dersi          Yağmur: ”Farklılıklara
                        sınavına çalışmadım. Sınav     Saygı” konulu proje için bir aydır
                        öncesinde güdülenmem çok     çalışıyorum. Yaşadığım stresi çok iyi
                         düşüktü. Dolayısıyla sına-  yönettiğimi düşünüyorum. Tatlı bir yor-
                              vım kötü geçti.               gunluk hissediyorum.



                               Zeki: Matematik dersine             Kadir: Yağmurda
                             çok çalışıyor, bazen geceleri       ıslanmayı çok seviyo-
                         uyumuyor, soru çözüyordum ancak bir   rum ancak astım sebebiyle
                         türlü sınavlarda istediğim başarıyı elde   ıslanınca hemen hasta-
                            edemedim. Artık çalışmıyorum.             lanıyorum.


                                                    Görsel 2

          2.  Yukarıdaki  öğrencilerden hangisi “öğrenilmiş çaresizlik” yaşamaktadır? Gerekçelerinizle yazınız.





          2. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.


           Öğrenilmiş çaresizlik ile güdülenme arasındaki ilişkinin incelendiği bir çalışmada anket yöntemi
           kullanılarak 396 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencile-
           rin güdülenme düzeyi arttıkça öğrenilmiş çaresizlik düzeyinin düştüğü görülmüştür.
           Öğrenilmiş çaresizlik, kişinin ne yaparsa yapsın bulunduğu konumdan çıkamayacağı ve daha ileri
           gidemeyeceğini kabul etmesidir. Öğrenilmiş çaresizlik düzeyi yüksek olan öğrencilerde uykusuzluk,
           iştahta azalma, kızgınlık, saldırganlık, hatta tükenmişlik ve güdülenme eksiliği gibi sorunlar ortaya
           çıkabilmektedir. Bu durumlar da öğrencide; okuldan soğuma, akademik başarının düşmesi, kariyer
           ve hedeflerinde umutsuzluk, yapacağı işlerde güdülenme seviyesinin düşmesi gibi sonuçlara sebep
           olabilir. Bu sebeple öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin düşürülmesi amacıyla kendile-
           rinin bu durumdan çıkabileceklerine dair inancın oluşturulması için güdülenmelerinin yüksek tutul-
           ması gerekmektedir.
                      Barutçu ve Çöllü (2020) nün ‘Öğrenilmiş Çaresizlik ile Güdülenme Arasındaki İlişki’ adlı çalışmasından düzenlenmiştir.



          Sorular


          1.  Metinden hareketle, öğrenilmiş çaresizlik durumunun yaratabileceği sonuçlar hakkındaki çıkarım-
              larınızı yazınız.




          2.  Öğrenilmiş çaresizlik durumu ile baş etme yollarından biri olan “güdülenme” nasıl geliştirilebilir?
              Tartışınız.

          3.   Kendi yaşamınızdan öğrenilmiş çaresizlik yaşadığınızı düşündüğünüz durumlara örnekler vererek
              çözüm yolları konusunda fikir yürütünüz.



          52
                                                                                     Hazırlayan: Fatma KAVŞUT
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60