Page 58 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 58

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                     PSİKOLOJİ 11
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı               Kavram Öğretimi Çalışması 32
            3. ÜNİTE     : Öğrenme, Bellek, Düşünme
            Kavram       : Düşünme
            Genel Beceriler  : İletişim Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi

             Çalışmanın Adı                         RENKLİ DÜŞÜNME                                  15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Düşünme kavramını düşünme süreçleri ve yapı taşları açısından yorumlayabilme.


            Yönerge:  Aşağıdaki etkinlik, bilgi notundan hareketle seçilen örnek probleme ilişkin Altı Şapkalı Düşün-
                      me Tekniği’ni kullanarak karar verme sürecini içermektedir. Gruplara ayrılarak örnek uygula-
                      ma tablosundaki boşlukları doldurunuz ve soruları cevaplandırınız.


                                            Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
              “İnsanların  düşünme  biçimleri  üzerinde  araştırmalarıyla  düşünmeyi  öğretme  konusunda  öncülük
              yapan Maltalı yazar E. De Bono, insanların yaygın 6 düşünce biçemi kullandığını belirterek Altı
              Şapkalı Düşünme ismini verdiği bir teknik geliştirmiştir.
              Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’nin temelinde, düşünceleri altı farklı bakışı simgeleyen farklı renk-
              lerdeki şapkaları takarak ya da takmış gibi yaparak analiz etmek ve yaratıcılığı geliştirmek vardır.
              Altı Şapkalı Düşünme Tekniği olarak isimlendirilen Bono’nun fikirleri aşağıdaki gibidir.”

                                                        (Gözütok’un Öğretim İlke ve Yöntemleri adlı kitabından alıntılanmıştır.)





                          Beyaz Şapka: Beyaz, tarafsız ve   Kırmızı Şapka: Tutkuları, duyguları,
                          objektiftir. Bu şapka, olgular ve rakam-  sezgileri temsil eder. Duygusal tepki
                          larla ilgilidir.                 vermeyi temel alır.
                          Özellikleri: Tarafsızlık, açıklık ve net   Özellikleri: Duygusallık, sezgiler ve
                          bilgiler içermesi.               tutkular.
                          Sorulabilecek Sorular: Elinizde ne   Sorulabilecek Sorular: Bu olay
                          tür bilgiler var? Daha hangi bilgiler   hakkında ne hissediyorum? Bu öneri
                          gerekiyor? Gerekli bilgileri nasıl elde   hakkında önsezilerim ne?
                          ederiz?

                          Siyah Şapka: yönden bir bakış açısı   Sarı Şapka: Olayların olumlu yönleri-
                          getirmeyi amaçlar. Konunun riskleri,   ne bakarak iyimser ve yapıcı bir bakış
                          gelecekte doğurabileceği problemleri   açısı getirmeyi amaçlar.
                          ortaya çıkarmayı amaçlar.        Özellikleri: İyimserlik, fayda ve
                          Özellikler: Kötümser, tehlike ve   fırsatlar.
                          riskler.                         Sorulabilecek Sorular: Bu olayın
                          Sorulabilecek Sorular: Bu önerilerin   bize sağlayacağı yararlar neler ola-
                          bize zararları neler olabilir? Bu olayda-  bilir? Bu durum bize hangi fırsatları
                          ki riskler ne?                   sunmaktadır?

                          Yeşil Şapka: Yaratıcılık ve yeni   Mavi Şapka: Düşünme sürecinin
                          fikirlerle ilgilidir. Alternatif düşüncelerin  düzenlenmesi ve kontrolü ile uğraşır.
                          üretilmesini sağlar.             Durumu analiz edip sonuç çıkarmayı
                          Özellikleri: Yaratıcılık, üretkenlik ve   temel alır.
                          yenilikçilik.                    Özellikleri: Karar verici, analiz edici,
                          Sorulabilecek Sorular: Konuyla ilgili   serinkanlı olması.
                          alternatifler nelerdir? Bu konudaki   Sorulabilecek Sorular: Ne oldu? Ne
                          değişik önerilerimiz neler olabilir?  oluyor? Sonra neler olmalı?




                                              Şekil 1: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği

                                                                                                    55
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63