Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 23
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
10 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : ŞİİR > Cumhuriyet Dönemi’nde Şiir > Şiir Dili
Kavram : İmge
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı İMGE NEDİR? 20 dk.
Çalışmanın Amacı İmge kavramını tanıyıp şiirdeki imgeleri tespit edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki kavram karikatürlerini inceleyiniz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.
İmge, şairin hayal dünyasıyla yakın-
İmge, şiiri tekdüzelikten kurtarmak, şi- dan ilgilidir. Şairin varlıklara özgün
irdeki anlam zenginliğini güçlendirmek anlamlar yükleyerek oluşturduğu bir
için kullanılan zihinsel tasarımlardır. Şair, yapıdır. Bu yapı, şiirin anlamını etki-
imge ile kendi dünyasına ait ipuçlarını ler, şiire farklı bakış açıları kazandırır.
okurlarına sunar. Şiirin anlamını etkiler, şiire farklı bakış
açıları kazandırır.
İmge nedir?
Kelimelerin anlam derinliğin-
den ve çağrışım gücünden
faydalanan şair, oluşturduğu
imgeleri şiirinde kullanır. Bun- İmgenin oluşumunda şairin dış
lar şairin iç dünyasını yansıtan dünyaya ait gözlemleri, sanatçı
duygular, zihninde tasarladığı duyarlılığı, hayal gücü, nesne-
hayaller, bilincine yer etmiş ler arasında kurduğu bağıntılar
düşüncelerdir. önem taşır. Şair, gözlemlerinden
yeni tasarımlar oluşturur. Bu şe-
kilde oluşan tasarımların sınır-
ları belirsizdir. Her şairin imge
dünyası özgündür.
Şair, imge oluştururken izlenimlerinden hareketle
gerçeği kendi algısına göre yeniden biçimlendirir.
Duygu ve düşüncelerini ifade etmek için kendine
özgü bir dil oluşturur. Yeni bir anlatım için hayal
gücü ve sanatçı duyarlılığı sayesinde alışılmamış
sözler bulur. Bilinen sözcüklere farklı anlamlar
yüklerken çeşitli ipuçlarıyla çağrışım sağlar.
20