Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 19
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
8 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : HİKÂYE> Cumhuriyet Dönemi’nde Hikâye > 1960 Sonrası Hikâye
Kavram : Modernist ve Postmodernist Hikâye
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi
Çalışmanın Adı AYIRT EDELİM 20 dk.
Çalışmanın Amacı Modernist ve postmodernist hikâyenin genel özelliklerini ayırt edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi notunu inceleyiniz ve metinleri okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları ce-
vaplayınız.
MODERNİST HİKÂYE POSTMODERNİST HİKÂYE
• Modernist hikâyelerde kahramanın iç • Postmodernist hikâyede kurmaca daha
dünyasına, psikolojisine yer verilir. ön plandadır.
• Modernist hikâyede kahramanlar sıklıkla • Mekân ve zamanda belirsizlik vardır.
çevresiyle sağlıklı ilişki kuramayan,
toplumsal değerlerle çatışmalar yaşayan, • Olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi pek
yabancılaşmış bireylerdir. yoktur, sıra dışı olaylar vardır.
• Kahramanın zihninden geçenler anlatı- • Karakterlerin iç dünyaları, psikolojileri
lırken cümlelerde dil bilgisi kuralları pek çözümlenmez.
yansıtılmaz, ifadelerde günlük konuşma-
• Olaylar genellikle parça parça ve birbi-
nın doğallığı hâkimdir.
rinden kopuk şekilde sıralanır. Okur, bu
• Olaydan ziyade olayın kahraman üzerin- parçaları zihninde birleştirir. Bu sayede
deki etkisi üzerinde durulur. okur, metnin içine çekilerek metnin bir
parçası yapılmak istenir.
• Şiirsel bir dil kullanılır.
• Gözlemci, kahraman ve ilâhi bakış açıları
• Alegorik anlatım tercih edilebilir. birlikte kullanılabilir.
I. Metin
HAT VE RASAT
(…)
Sonra düşlerini anlatmaya koyuldu, masallarını. İnsan olmaya çalışan bir peri kızı tanımıştı. Onu
yazdı. Peri kızına, “İnsanlık zordur.” demişlerdi de o inat ederek “Denemek isterim.” demişti. İnsan-
lığın gereklerini yerine getiremezsem o zaman süslü kanatlarıma, ışıklı dünyama dönerim yeniden.
Peri kızı ilk gece, bir bedeni var olmuş olmanın sızılarını duymuş, ısınmak için odun toplamış lâkin
onları yavrusu hasta bir kadınla paylaşmıştı. Ertesi akşam, açlıktan ayakta duramayan bir ihtiyara,
çalılıklardan topladığı alıç tanelerinin tamamını vermişti.
(…)
Nazan Bekiroğlu, Nun Masalları
16