Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 19

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         8       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          2. ÜNİTE    : HİKÂYE> Cumhuriyet Dönemi’nde Hikâye > 1960 Sonrası Hikâye
          Kavram      : Modernist ve Postmodernist Hikâye
          Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

          Çalışmanın Adı                           AYIRT EDELİM                                  20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Modernist ve postmodernist hikâyenin genel özelliklerini ayırt edebilme.

          Yönerge: Aşağıdaki bilgi notunu inceleyiniz ve metinleri okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları ce-
                   vaplayınız.




                     MODERNİST HİKÂYE                          POSTMODERNİST HİKÂYE

             • Modernist hikâyelerde kahramanın iç         • Postmodernist hikâyede kurmaca daha
              dünyasına, psikolojisine yer verilir.         ön plandadır.
             • Modernist hikâyede kahramanlar sıklıkla     • Mekân ve zamanda belirsizlik vardır.
              çevresiyle sağlıklı ilişki kuramayan,
              toplumsal değerlerle çatışmalar yaşayan,     • Olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi pek
              yabancılaşmış bireylerdir.                    yoktur, sıra dışı olaylar vardır.
             • Kahramanın zihninden geçenler anlatı-       • Karakterlerin iç dünyaları, psikolojileri
              lırken cümlelerde dil bilgisi kuralları pek   çözümlenmez.
              yansıtılmaz,  ifadelerde günlük konuşma-
                                                           • Olaylar genellikle parça parça ve birbi-
              nın doğallığı hâkimdir.
                                                            rinden kopuk şekilde sıralanır. Okur, bu
             • Olaydan ziyade olayın kahraman üzerin-       parçaları zihninde birleştirir. Bu sayede
              deki etkisi üzerinde durulur.                 okur, metnin içine çekilerek metnin bir
                                                            parçası yapılmak istenir.
             • Şiirsel bir dil kullanılır.
                                                           • Gözlemci, kahraman ve ilâhi bakış açıları
             • Alegorik anlatım tercih edilebilir.          birlikte kullanılabilir.







           I. Metin
                                               HAT VE RASAT
           (…)
           Sonra düşlerini anlatmaya koyuldu, masallarını. İnsan olmaya çalışan bir peri kızı tanımıştı. Onu
           yazdı. Peri kızına, “İnsanlık zordur.” demişlerdi de o  inat ederek “Denemek isterim.” demişti. İnsan-
           lığın gereklerini yerine getiremezsem o zaman süslü kanatlarıma, ışıklı dünyama dönerim yeniden.
           Peri kızı ilk gece, bir bedeni var olmuş olmanın sızılarını duymuş, ısınmak için odun toplamış lâkin
           onları yavrusu hasta bir kadınla paylaşmıştı. Ertesi akşam, açlıktan ayakta duramayan bir ihtiyara,
           çalılıklardan topladığı alıç tanelerinin tamamını vermişti.
           (…)
                                                                              Nazan Bekiroğlu, Nun Masalları










          16
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24