Page 16 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 16
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 6
Kavram Öğretimi
Evet, bomboş. Erkenden eve gittim. Yemekte beni bekliyorlardı. Hepsinin yüzünde anlayamadığım
bir sevincin aydınlığı.
— Kurtuldu, kurtuldu. Artık o da bizim gibi…
4.
(…)
Uyku haplarından iki tane aldım. Bir an duraladım. Şişeye baktım. Doluydu. … Düşsüz, sıkıntısız
bir uykuya dalmak için. Hiç ses olmayacak. Kimse… Çöken dünyamın yıkıntıları altında, kımıltısız,
dümdüz, uzandığım gibi, öylece, kokmamı bekleyerek, devinmesiz, ama gene de doludizgin gidiyo-
rum karanlığın içinde.
Ferit Edgü, Toplu Öyküler
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
VAROLUŞÇULUK
Anahtar Kelime
ÖZGÜRLÜK
FELSEFE EDEBİYAT
Martin Heidegger Sartre
(Martin Haydegır) (Sartr)
İnsanın sadece Önce Varlık Varoluş Sürecindeki İnsanın Özgürlüğe Hikâye ve Roman
kendinden sorumlu Olay, merak ve entrika en aza
olması Sonra Öz İnsanın Bunaltısı Mahkûmiyeti indirgenmiştir.
İşlenen Temalar
Yabancılaşma, Umutsuzluk,
Yalnızlık, Saçma olan
Türk Edebiyatındaki
Temsilcileri
Ferit Edgü, Orhan Duru, Bilge
Karasu, Adnan Özyalçıner,
Leyla Erbil
1. Varoluşçu sanatçıların işlediği temalar aşağıda yer almaktadır. Okuduğunuz hikâyede aşağıdaki-
lerden hangilerine ulaşılabileceğini örnek cümlelerle yazınız.
VAROLUŞÇU FELSEFE IV. KAÇKIN
YABANCILAŞMA
UMUTSUZLUK
YALNIZLIK
SAÇMA OLAN
2. Varoluşçu felsefeden hareketle okuduğunuz hikâyenin üslubuyla ilgili çıkarımlarda bulununuz.
3. “Çöken dünyamın yıkıntıları altında, kımıltısız, dümdüz, uzandığım gibi, öylece, kokmamı bekleye-
rek, devinmesiz, ama gene de doludizgin gidiyorum karanlığın içinde.” ifadelerini varoluşçu felsefe
açısından değerlendiriniz.
13
Hazırlayan: Kemal BATMAZ