Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 20
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 8
Kavram Öğretimi
II. Metin
KİMSE
(…)
Sen
ordan oraya gidiyordun
nereye gittiğini kendin de bilmeden
yalnızca gitmek için gidiyordun
yollarda, yolculuklarda kurtulacağını sanıyordun
gidişlerin seni kurtaracağını umuyordun
o büyük sözü unutmuştun (delikanlılığında sık sık andığın) :
Yurdundan kaçmakla kendinden kaçacağını mı sanıyorsun?
Ferit Edgü, Kimse
III. Metin
UZUN SÜRMÜŞ BİR GÜNÜN AKŞAMI
(…)
Ansızın, matematikçilerin sıfır dedikleri şeyi düşünüyor. Onların sıfırı, o güne değin kendisinin yok-
luğu düşünmek için kullandığı terimlerden -ansızın- apayrı görünüyor gözüne. Kaosa ancak Tanrı
düzen getirmişti. Ama sıfırın üstüne insanlar biri, ikiyi çıkabiliyorlardı. Bu orman sıfırdı şimdi. Biri,
ikiyi, üçü çıkmak, sıfırdan hareket ederek... Bu da yepyeni bir düşünce: Sıfırdan hareket etmek...
Sıfırdan hareket ederek, kolu gücünce, kafası, insanlığı gücünce, bir şeyler dizmek art arda, bir şey
yapmak... Bir şey yapmanın şartını demin de düşünmekten kaçınmıştı, şimdi de kaçınmağa kararlı.
(…)
Bilge Karasu, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşam
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.) ı
1. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların karşısına (D), yanlış olanların karşısına (Y) yazınız.
a) II. metinde şiirsel bir dil kullanılmıştır.
b) III. metinde zaman belirgindir.
c) I. metinde kurmaca ön plandadır.
2. Aşağıdaki boşlukları uygun kelimelerle doldurunuz.
a) Kimse adlı metin bir hikâyedir.
b) Hat ve Rasat adlı metin bir hikâyedir.
c) Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı adlı metin bir hikâyedir.
17
Hazırlayan: Dr. Aylin ÇAKIR