Page 125 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 125
ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)
Problemi Belirleme Aşaması
Günümüzde, her türlü eğitim veya günlük kullanım materyali hazır olarak edinilmekte ve bu materyalle-
rin tanınması, sadece kullanıcı tarafındaki özellikleri ile sınırlı kalmaktadır. Hâlbuki basit bir nesnenin tasarım
ve üretim süreçlerinin bilinmesi halinde; kullanıcının ufku açılacak ve normalde çok karmaşık gibi gözüken ol-
guların bile nasıl çözümlenebileceği hakkında fikir yürütür hale gelerek özgüveni artmış olacaktır. Çalışmaya,
aşağıdaki sorular ile açıklık getirilebilir.
• Yapboz nedir?
• Yapboz hangi malzemeler ile yapılabilir?
• Üç boyutlu yıldız temalı bir yapboz olabilir mi?
• 20 mm x 20 mm kesit ölçüsüne sahip bir kare prizma ahşap çıta kullanılarak yapboz yapılabilir mi?
Araştırma Aşaması
Ahşap malzemenin yapboz yapımında kullanım imkânları, internet ve basılı kaynaklardan araştırılır. Bu
kapsamda, hem yapboz hakkında hem de ahşap malzemenin yapısal ve işlenme özellikleri hakkında bilgi der-
lenir.
Fikir Geliştirme Aşaması
Araştırma sonucunda elde edilen yapboz örneklerinin, TBA’nın imkânları kullanılarak yapılıp yapılama-
yacağı hakkında öğrencilerin ilk tepkileri ölçülür. Gerekli görülmesi halinde, mini bir anket yardımıyla öğren-
cilerin hazır bulunurlukları belirlenir.
Tasarım ve Projelendirme Aşaması
Araştırma ve değerlendirmeler sonucunda öğrencide ilgi uyandırıldıktan sonra, basit haliyle bir yapboz
taslak çalışma yapması istenir. Taslak çalışma esnasında, öğrenciden çok özel bir tasarım beklenilmemelidir.
Tasarımın basit veya karmaşık bir özellikte olmasından çok bu tasarımın nasıl üretilebileceği ve üretim sürecin-
de izlenilecek yolun tanımlanabilmesi önem taşımaktadır.
Geliştirme ve Uygulama Aşaması
Tasarımı yapılan yapbozun her bir parçası, üretimden önce ölçülü olarak çizilerek ölçülendirilmesi yapılır.
117