Page 337 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 337

Gerekirse bu kısımda öğrencilere konunun daha da ayrıntılandırılması için gerekli kaynaklar verilir/ kay-
           naklara yönlendirilir.
               Öğrencilerin işbirlikli çalışmalar gerçekleştirmeleri desteklenir. Bu çalışmalar sırasında öğrencilerin pe-
           riyodik çizelgenin tarihi gelişiminde önemli adımlar olan “üçerli element serisi”, “oktavlar serisi” ve “atom
           ağırlıklarına göre sıralama” çalışmalarına odaklanmaları sağlanır. Bu sınıflandırma çalışmalarında deneysel
           çalışmalar ile uyumlu olmayan durumlar üzerinde çalışma ekibinin odaklanması sağlanır.

               Mooseley’in X ışınları çalışmaları sonucunda elementlerin atom numaraları tayin edebilmesi ile periyodik
           çizelgede yeni bir düzenlemeye gidildiği ve şuan kullandığımız periyodik çizelgenin oluşturulduğu açıklanır.

               Periyodik çizelge incelenerek periyot, grup, blok, s bloğu, d bloğu, f bloğu kavramları hakkında tartışmalar
           gerçekleştirilir. Bu bloklara neden bu isimlerin verildiği orbital kavramı ile bağlantılandırılarak açıklanır.

               Mevcut periyodik çizelgenin kullanımından kaynaklı soru tespit etmeleri istenir. Sorunlara örnek olarak (i)
           çizelgenin görselliği, (ii) lantanitler ve aktanitler serilerinin çizelge dışında gösterilmesi, (iii) kabuk sayısı, orbi-
           tal türü ve atom yarıçapı arasındaki ilişkiyi net olarak ortaya koyamaması verilebilir. Bu sorunlar çalışma ekibi-
           ne göre değişiklik gösterir. Belirtilen bu sorunlar sadece öğretmene fikir vermesi açısından örneklendirilmiştir.

                Mevcut periyodik çizelgeden periyot sayısı (atomik boyutta kabuk sayısı) arttıkça atom yarıçapının arttığı
           anlaşılmaktadır. Ancak bu çizelge ile periyotlar arasındaki mesafenin aynı olduğu, atoma yeni kabuk ilave edil-
           dikçe çapın aynı oranda artığı şeklinde yanlış kavramalara sebep olabilir.  Bu yanlış kavramalara engel olmak
           amacıyla yeni bir modelleme ihtiyaç duyulmaktadır.

               Öğrencilerin birkaç sorun ortaya koyması ile ilk aşama tamamlanmış olacaktır.

               İkinci aşamada ise öğrencilerden belirttikleri sorunlara çözüm olabilecek yeni bir elementler sistemi model-
           lemeleri istenir. Bu süreçte farklı kaynaklardan yararlanmaları, işbirlikli çalışmalar yapmaları ve beyin fırtınası
           gerçekleştirmeleri önerilir. Ayrıca,  probleme odaklanmaları, yaratıcı düşünmeleri ve akla gelen her fikri dile
           getirmeleri desteklenmelidir.

               Fikir geliştirme basamağı öğrencilerden gelecek sorun ve çözüm önerilerine göre çeşitlilik gösterebilir.

               Yukarıdaki  basamakta  mevcut  periyodik  çizelge  gösteriminin  öğrencilerde  “periyot  sayısındaki  artışın
           atom yarıçapında da aynı oranda artışa neden olacağı” şeklinde bir yanlış kavramaya neden olabileceği açık-
           landı. Bu sorunu gidermek amacıyla periyot sayısındaki artışla atom yarıçapındaki artış büyüklüğünü de gör-
           selleştirebilecek bir çözüm önerilmelidir.

               Periyodik çizelge makroskobik boyutta elementler hakkında bilgi vermektedir. Bir kimyacı periyodik çizel-
           geye baktığı zaman bir elementin kimyasal özelliği, fiziksel hali, yapabileceği bileşik türleri, bileşiklerinin bazı
           fiziksel özellikleri gibi konularda bir tahminde bulunabilir.  Aynı zamanda periyodik çizelge (sub-)mikroskobik



                                                                                                                     329
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342