Page 339 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 339
• 6 tane p orbitali
• 10 tane d orbitali
• 14 tane f orbitalini temsil edecek şekilde dilimleme işlem gerçekleştirilmelidir. (Şekil 1)
Tasarım sırasında yapılacak matematiksel işlemler ve buna bağlı dilimleme için gerekli açı hesaplama iş-
lemleri, çizimler öğrenciler tarafından yapılmalıdır.
Dilimleme işlemi sonucunda benzer orbital türleri aynı renk grubunda boyanmalıdır. Bu tasarımda her bir
dilim 2 adet orbitali temsil etmektedir. Bu sebeple s orbitali 1 (kırmızı), p orbitali 3 (mavi), d orbitali 5(sarı) ve f
orbitali 7 (yeşil) adet dilim ile temsil edilmiştir. Ancak gerçek tasarımda 32 adet dilim olması gerekmektedir.
Her bir dilime artan atom numarasına göre elementler yerleştirilebilir (Şekil 1’ de ok yönünde). Dilimler üze-
rinde element ile ilgili hangi bilgilere yer verileceği beyin fırtınası ile belirlenerek öğrencilere bırakılabilir.
İlk dairenin tasarlanmasından sonra daha büyük çaplarda diğer 6 adet
daire de tasarlanmalıdır ve tasarlanan bu daireler merkezlerinden geçen bir
çubuk üzerine farklı uzaklıklarda yerleştirilmedir (Şekil 2). Aynı renk olan
bölgelerin alt alta gelmesi sağlanarak plakalar merkezden geçen çubuğa sa-
bitlenmelidir.
Tasarımda;
• Her bir plakada kaç tane element olacağı,
• Elementlerin hangi dilimlere yerleşeceği
• Plakalar arasındaki mesafe (temsili olarak),
• Atomun çekirdeğinin tasarımın hangi bölgesinde olduğu
gibi kimya alanı ile ilgili sorulara cevap aranmalıdır.
Şekil 2. Enerji düzeylerinin
Ayrıca; tasarımda temsili gösterimleri
• Tasarımın mevcut periyodik çizelge ile uyumlu kısımları,
• Mevcut periyodik çizelgeden farklılıkları (avantaj ve dezavantaj) tartışılmalıdır.
331