Page 338 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 338

yani tanecikli boyutta atom hakkında da bilgi verir. Bir elemente bakılarak mevcut elektron sayısı, elektronları-
           nın hangi orbitallerde olduğu veya aynı tür orbitallerde kaçar tane elektronun bulunduğu, iyonlaşma sırasında
           hangi elektronun atomdan uzaklaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olunabilir.  Ancak kimi zaman öğrenciler
           bu tanecikli boyuttaki bilgiler ile periyodik çizelgede elementlerin dizilimleri arasındaki ilişkiyi kavrayamaz.
           Bunun en önemli nedeni periyodik çizelge gösteriminin atom modelleri ile ortak gösterimlerinin olmaması
           yani periyodik çizelgenin bir atom modelini çağrıştırmamasıdır. O halde, bir atom modelini çağrıştıracak bir
           periyodik çizelge tasarlanırsa yukarıda açıklanan sorunlara çözüm olabilir.

               Bu etkinlikte Bohr atom modeline benzeyen bir periyodik çizelge oluşturulacaktır.

               Bohr atom modeline benzeyen bir periyodik çizelge tasarlamak için öncelikle Bohr atom modelini tanımak
           gerekmektedir. Öğrencilerin bu konuda araştırma yapmaları desteklenebilir.

               Önerilen tasarımın Bohr atom modeline olan benzerliklerine odaklanılmalıdır. Ayrıca Bohr atom modelin-
           de mevcut olmayan ancak modern atom modelinde yer bulan orbital kavramına da yeni elementler çizelgesin-
           de yer vermekte fayda vardır. Böylelikle mevcut çizelgedeki s, p, d ve f blok elementlerinin özellikleri daha iyi
           anlaşılabilir.

               Tasarım ilk önce taslak olarak kağıt üzerinde çizilmeli, gerekli hesaplamalar yapılarak tasarımdaki her
           bir ögenin ebatları belirlenmeli. En son aşamada tasarım Ahşap ve Metal Atölyesinde ahşap plakalar ile ha-
           zırlanmalıdır. Tasarımın hazırlanma aşamasında el frezi veya dekolaj makinesinden yararlanılmalıdır. Benzer
           şekilde taslak hazırlandıktan sonra 3B yazıcılarla da tasarım gerçekleştirilebilir. Bu tercih öğretmen-öğrenci
           uzmanlığı ve okul kaynakları ile ilgili olup öğretmene bırakılmıştır.
               Aşağıda tasarımın kağıt üzerinde olması gereken taslak aşaması ayrıntılandırılarak açıklanmıştır:

               Mevcut periyodik çizelgedeki her bir periyot yeni tasarımda bir daire şeklindeki plaka ile temsil edilecektir.
           Plakaların büyüklükleri periyot numarası ile uyumlu olarak (atom yarıçapındaki artış büyüklüğü ile orantılı
           olarak) artacaktır. Örneğin ilk periyot küçük bir daire iken ikinci periyot daha büyük, yedinci periyot ise en
           büyük yarıçapa sahip bir daire olacaktır. Bu büyüklükler arasındaki farklılıklar orbital büyüklükleri ve kabuk
           sayısı ile bağlantılandırılarak tartışılmalıdır.

               Her plaka periyottaki element sayısı ile uyumlu şekilde eşit dilimlere bölünebilir. Ancak bu tasarım farklı
           periyotlar arasındaki benzer periyodik özelliklerin takip edilmesini zorlaştırır. Bu sebeple her bir plaka en son
           periyottaki element sayısı kadar (32) dilime bölünerek orbital türüne göre renklendirilmelidir. Örneğin bu ta-
           sarımda

               • 2 tane s orbitali







           330


                                                                                         Şekil 1. s, p,d ve f orbitalleri-
                                                                                              nin temsili dağılımı
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343