Page 69 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 69
• Yapılan herhangi bir etkinlik sonrasında duyguları veya etkinliğin nasıl bir izlenim bıraktığı konuşulabi-
lir. Bunun konuşulması öğrencilere eleştirel düşünce becerisi sağlamaktadır.
Paylaşım Çemberinin Uygulanışı
1. Kurallar hatırlatıldıktan ve tam ortaya söz çubuğu konulduktan sonra, kolaylaştırıcı paylaşım çembe-
rini başlattığını ifade eder. Çemberin başladığını ifade etmenin dışında simgesel anlamda başlangıcı ve bitişi
temsil edecek bir eylemde bulunmak gerekmektedir. Bunun için başlattıktan sonra ses çanağı veya bakır zil ya
da def çalınabilir.
2. Söz tutuculuk görevi için zilini eline alır.
3. Eğer konuyla alakalı sınıfta başka objeler varsa onlar da çemberin merkezine konabilir. Çemberin mer-
kezi odak noktası olduğu için her tür görsel ile doldurulabilir.
4. Konu seçildikten sonra bir kişinin merkezden söz çubuğunu alması beklenir. Eğer çekince varsa, öğret-
men bir kişiden veya kendinden çemberi başlatabilir.
5. Kişinin konuşması bittikten sonra dilediği şekilde bir yanındaki arkadaşına söz çubuğunu verir ve söz
çubuğu ilk konuşana gelecek şekilde sırasıyla, elden ele dolaşır. En nihayetinde ilk konuşan öğrenciye geldiğin-
de öğrenci söz çubuğunu çemberin merkezine koyar. Sadece söz çubuğu olan konuşur ve en nihayetinde söz
çubuğu herkesi dolaşır.
6. Öğretmen, “Konuyla ilgili bir şey daha söylemek isteyen var mı?” diye sorar. Bunun için söz çubuğu
yerine söz topu da atılarak son sözler eklenebilir. Öğretmen dilerse bir soru daha sorarak çemberi uzatabilir.
7. Çember bittiğinde “Paylaşım çemberini sonlandırıyorum.” diyerek, öğretmen mum yaktıysa mumu
söndürür, başlangıçta def veya zil çaldıysa yeniden zil veya ses çanağı veya def çalar. Bu bitişi temsil etmekte-
dir.
8. Paylaşım çemberi bittikten sonra da öğretmen dilerse öğrencilerle karışık bir şekilde nasıl bir deneyim
olduğunu konuşup, herkesin deneyimini defterlerine yazmasını isteyebilir.
Yapılabilecek Süslemeler ve Örnekler
Söz çubuğunun yapımı bir yaratıcılık ve özgünlük geliştirici etkinlik olduğu için öğretmenin sadece fikir
vermemesi, karışmaması en idealidir.
• Kumaşlar birbirine dikilerek kumaşlar bağlanabilir.
• Renkli ipler ile tüyler asılabilir.
61