Page 66 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 66
EMNİYET RİSKLERİ VE TEDBİRLERİ
Söz topunu öğrenciler dikecekse öğretmenlerin gözetiminde olmalıdır.
Ahşaptan yapılma söz çubuğu öğretmenin kontrolünde sadece paylaşım çemberi etkinliği olacağı zaman
kullanılmalıdır.
Bütün bu paylaşım sürecinde hassas konulara tartışılacaksa okul rehber öğretmenlerinden psikolojik des-
tek alınabilir.
ÖĞRETMENE NOTLAR
• Bağlama konusunda zorlanırlarsa öğretmen onların işini kolaylaştıracak şekilde ipler bağlayarak iplerin
ucuna bağlama konusunda yardım edebilir. Oldukça karışık bir şey ortaya çıkarsa da, öğretmen kendisi
evde onu düzenleyebilir.
• Konuşma ile ilgili zaman problemi olabilir. Bu durumda iki çember yapılıp (iç çember ve dış çember),
tek bir çember paylaşım çemberi döndürebilir. Bir sonraki derste çemberler yer değiştirebilir. Hızlıca bir
çember için söz çubuğu yerine söz topu atılarak, daha az kişinin konuşması sağlanabilir.
• Kişinin düşüncelerini ve duygularını tek bir cümle ile özetlemesi istenip, o cümlenin okutulması sağla-
nabilir.
• İkili tartışmaya dönerse, sorun çembere alınarak, söz çubuğuna döndürülmelidir. Genellikle söz topu
olduğunda bir fikir ayrılığı varsa ikili tartışmaya dönebilmektedir. Söz çubuğu ile o ikili tartışma tüm
çembere taşınmalıdır.
• Eğer sessizlik bozulursa zil çalınabilir ve yine sessizliğin neden sağlanmadığı sorularak çembere taşı-
nabilir. Çemberin bir konuşma ritmi vardır. Herkesin odağı dağılıyorsa paylaşım sonlandırılabilir veya
paylaşım çemberinde paylaşımlar tıkandıysa yer değiştirme yapılabilir.
ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)
Çember Adabına Giriş
Öğretmen öncelikle çemberin ne demek olduğunu ve kısaca anlamını anlatarak başlar. Bunu sınıfa da ta-
şıyabilir. Tahtaya bir çember çizerek bunun ne olduğu, doğada nasıl yer aldığı sorulabilir. Ardından paylaşım
çemberinin ne olduğu anlatılır ve çember kuralları anlatılarak açıklanır. Ayrıca tüm çember kuralları özet bir
58