Page 63 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 63
ÇALIŞMANIN ALANLARI
Çalışmanın Birincil Alanı: Sosyal Bilimler
Çalışmanın İkincil Alan(lar)ı: Ahşap / Geleneksel El Sanatları
ÇALIŞMANIN TAHMİNİ SÜRESİ
1 ders saati
ÇALIŞMAYLA İLGİLİ KAVRAMLAR VE BİLGİLER
Çember adabı Orta Asya’dan Kızılderililere, Antik Yunan felsefe okullarından yerli halklara ve modern
zamanlarda okullardan, kurumlara kadar bir çok alanda kullanılan bir çalışmalar bütünüdür. Temel anlamda
oldukça basit ama bir o kadar da önemli kazanımları vardır. Çember adabı, bir dizi kuralları takip ederek çem-
ber şeklinde oturup, paylaşım yapmayı temsil eder. Bu paylaşıma “paylaşım çemberi” denir. Bir oyun gibi olan
bu etkinlik, bir dersin sonunda, bir etkinlikle ilgili, özel günler için veya herhangi bir sorun ile karşılaşıldığında
kullanabilmektedir.
Çember mükemmel bir geometrik form olarak tek merkezi olan, bütün noktaların merkeze eşit uzaklıkta
olduğu bir şekildir. Bu oturuş ve yöntem, sadece döngüselliği değil aynı zamanda çemberdeki herkesin “eşit”
olduğu, hiyerarşi olmadığını anlatır. Sözün kesilmesi korkusu olmadan, yürekten iletişimi öğreten bir yöntem-
dir.
Paylaşım çemberlerinde temel olarak, çember şeklinde oturup, çemberin merkezini temsil eden bir nesne
seçilir. İşte bu nesne “söz çubuğu” olarak adlandırılır. Söz çubuğu kimdeyse sözün onda olduğu varsayılır
çünkü çemberin tek merkezi vardır. Ve sadece o kişi konuşur; diğerleri dinler. Kişi, yürekten, içinden geldiği
gibi konuşur ve çubuğu bir yanındakine aktarır. Yandaki söz çubuğu ile konuşarak, fikirlerde katılmadığı veya
katıldığı ya da eklemek istediği veyahut yüreğinden geleni söyler ve sonra bir yandakine aktarır. Böylelikle
herkes sırasıyla konuşur.
Söz çubuğu: Çember şekilde oturduktan sonra çemberin merkezini temsil eden bir nesne seçilir. İşte bu
nesne “söz çubuğu” veya “konuşma çubuğu” olarak adlandırılır. Söz çubuğu kimdeyse sözün onda olduğu
varsayılır çünkü çemberin tek merkezi vardır ve sadece o kişi konuşur; diğerleri dinler. Kişi, yürekten, içinden
geldiği gibi konuşur ve çubuğu bir yanındakine aktarır. Yandaki söz çubuğu ile konuşarak, fikirlerde katılma-
dığı veya katıldığı ya da eklemek istediği veyahut yüreğinden geleni söyler ve sonra bir yandakine aktarır. Böy-
lelikle çubuk yani “söz” yani “çemberin merkezi” elden ele, yürekten yüreğe dolanarak çember halinde döner.
55