Page 68 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 68
fıın kendi simgesidir ve bu nesne bu temel erdemleri sembolize edecek ve öğrencilere bunu hatırlatacaktır. Bu
çalışma ve nesne, soyut düşüncede şekillenen erdem ve ilkeleri, somut bir sembole dönüştürerek bir hatırlatıcı
olacaktır. Sınıfta öğrenciler istediği zaman ona bakabilir. Her sene veya her dönem sınıfta öğrencilerin istediği-
ne göre değiştirilebilir. Eğer bu erdemlerden herhangi birinde sıkıntı çıkarsa ,öğretmen konuşma nesnesindeki,
alakalı nesneyi baz alarak “Sınıfımızın simgesindeki “birbirine saygılı olma” konusu ile ilgili sorun olduğunu
görüyorum. Bunun üzerine konuşalım” diyerek çember başlatabilir.
İpucu - Çember soruları: Paylaşım çemberinin soruları oldukça önemlidir. “Ben” diliyle cevaplanacak şe-
kilde, kişiye yönelik sorular önceden belirlenir. Her daim yedek sorularda fayda vardır, paylaşımın akışına
göre sorular seçilebilir. Çember soruları her diam öğrencilerin duygularını açıklayıcı olmalıdır. “Saygı nedir?”
diye sormaktansa “size göre saygı ne anlam taşır?” diye sormak daha doğrudur. Çember adabında amaç ortak
akıl ile bir çözüm bulurken “ben” dili ile konuşulmasıdır.
Paylaşım çemberi içeriği şöyle olabilir;
• Hiçbir soru yöneltilmeden, spontane bir şekilde de başlatılabilir.
• “Bugün nasıl hissediyorsunuz?” diye basit bir soruyla veya “Bu olay size nasıl hissettiriyor?” diye bir
konu açılarak yapılabilir.
• Çember adabı oturdukça bir sorun çembere taşınabilir ve paylaşım sonrası herhangi bir etkinlik yapıla-
bilir.
• Bazı soru kartları hazırlanıp, onlar çekilip, paylaşım çemberi döndürülebilir.
• Özel günler ile ilgili veya konularla alakalı bir uyaran verilip, soru sorulabilir. Önemli olan bilgiden
ziyade şahsi düşüncelerinin paylaşılması veya bilgi olsa bile şahsi yorumlarının paylaşılmasına alan açıl-
masıdır.
• Anılar sorulabilir. Örneğin “Hiç hayvanlarla ilgili ilginç bir anınız var mı?” diye sorulabilir.
• Toplumsal yas dönemleri sınıfı etkilemişse, onlar konuşulabilir.
• Öğretmen sosyal bir problemi belirleyerek, önceden söyleyebilir ve herkes paylaşım çemberine taşıyabi-
lir. Ayrıca sınıfta bir problem varsa, önceden haber vermeden, bu problemi çembere taşıyarak öğrenci-
lerin fikir birliğine varmasını sağlayabilir. Örneğin sınıfta zorbalık varsa rehber öğretmenin desteğiyle,
zorbalık kavramı konuşularak empati kurdurulabilir.
• Adalet, barış, eşitlik, dostluk gibi bir kavram ortaya atılarak, fikirler sorulabilir.
60