Page 67 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 67
şekilde tek cümle olarak yazılır ve sınıf panosuna asılır. Öğretmenin her çember öncesinde aynı kuralları anlat-
ması faydalı olacaktır.
Söz Çubuğunun Yapımı: Sınıf Simgesinin Yaratılması
Bu çalışmanın amacı hem paylaşım çemberlerinin söz çubuğunu birlikte tasarlayıp öğrencilerin katılımını
sağlamak hem de sınıf içinde bir fikir birliği yaparak, sınıfa aidiyeti güçlendirmektir. Kuralları, öğrenciler hep
birlikte koymuş oldukları için sınıfın simgesi olan nesne, bir topluluk bilinci oluşturacaktır.
1. Söz çubuğu için gerekli olan ahşabı öğrenciler toplayıp, getirdikten sonra el sanatı olarak da atölyeler de
işlenecektir.
2. Ahşap sopa testere ile istenen boyutta kesilir. Ahşap oyma aleti ile bir delik açılır ve delikten ip geçirilir.
Birden fazla delik açılarak birden fazla ip sarkıtılabilir buraya istenen şeyler bağlanacaktır. Bu ahşap dilenirse
üzerine işlemeler yapılabilir.
3. Sınıf çember şeklinde oturur. Öğretmen sınıf için bir sembol oluşturacaklarını anlatırlar. Herkes sınıf
içinde olmasını temenni ettiği şeyi ahşapa ekleyerek bir sınıf totemi yapacaklarını anlatır. Ahşap sopa, çembe-
rin tam merkezine minik bir masaya konur. Öğretmen tüm malzemeleri asanın çevresine dizer. Bu malzemeler
her şey olabilir. Boncuklar, tüyler, ipler, doğal taşlar ve kumaşlar. Öğrenciler sırasıyla gelip her biri sınıf için bir
niyet söyleyerek bir malzeme ekler. Deliklerden sarkan iplerin ucuna boncuk asabilirler. Doğal taşlar, kumaş-
lar, her şey eklenebilir. Aynı malzemeden farklı renkte veya aynı renkte de eklenebilir. Önemli olan her öğrenci
bir niyet ile koymalıdır. Örneğin sınıfımızda hep neşe olsun diyerek renkli tüylerden bağlanabilir. Neşe sınıfın
ilkelerinden biri olacaktır. Her tür niyet temenni edilebilir; neşe, sevgi, sabır, dürüstlük, açık sözlülük, şefkat,
adalet…
4. Öğretmen her bir niyeti ve malzemeyi aynı zamanda not eder. Bu artık sınıfın simgesidir ve sınıfta or-
tak kabul edilmiş, herkesin katkıda bulunduğu erdemlerdir. Söz çubuğu süslenirken, söylenecek erdemler ve
niyetler konusunda öğrenciler sıkıntı yaşarsa, öğretmen önceden tahtaya yazabilir. Ama en iyisi öğrencilerin
kendisinin seçmesidir.
5. O sırada erdem aklına gelmeyen öğrenciler için çember tekrar başa dönülerek aklına gelmeyen öğrenci-
ler için paylaşım çemberi bir daha yapılır. Eğer hala akıllarına gelmezse, o öğrencilerin sonrasında bir nesne ve
niyet ekleyebilecekleri söylenir. Ama eninde sonunda bir niyet eklemeleri istenir. Ekleyene kadar her çember
o öğrencilere sorulur.
6. En sonunda tüm niyetler ve malzemeler bittiğinde, öğretmen eşliğinde öğrenciler tahtadaki nesneyi
güzelce kağıda çizerek, malzemelerin anlamlarını işaretleyerek bir görsel hazırlarlar. Bu panoya asılır. Bu sın-
59