Page 14 - Dersler Cepte - English 12
P. 14
Topic Summary - Pronouns
▶ İki ya da fazla kişinin ortak sahipliği için son isme, farklı sahipliği için her isme (-‘s) eklenir.
▪ Emir And Eymen’s teacher always reminds us that assigning the homework on time is so important to him. (Ortak öğretmen)
▪ Emir’s and Eymen’s teachers always remind us that assigning the homework on time is so important to them.
(İkisinin öğretmeni farklıdır.)
▶ Cansız varlıklar için iyelik durumu “of” edatı ile verilirken, kurum, organizasyon, ülke, şehir, kıta vs. isimleri için ise
( -‘s) kullanılır.
▪ The speakers of my computer are broken, so I must have them repaired or buy new ones.
▪ Türkiye’s borders are firmly protected by the Turkish army. (Türkiye’s borders = the borders of Türkiye)
▶ Zaman ve süreç bildiren ifadelerde (-‘s) kullanılır.
▪ Having ten years’ experience in the job, the candidate was recruited by the manager.
3. Reflexive Pronouns and Demonstrative Pronouns
Reflexive Pronouns
Subject Pronouns Reflexive Pronouns
I myself
you yourself
he himself
she herself
it itself
we ourselves
you yourselves
they themselves
▶ Dönüşlü zamirler, öznesi ve nesnesi aynı olan cümlelerde kullanılır. Öznenin yaptığı işten kendisinin etkilendiğini
gösterir.
▪ I chose to be a worker on this construction site myself, so whatever difficulty I have, I will endure it to the end.
▶ Özne ile nesnenin farklı olduğu durumlarda nesne zamirleri kullanılır.
▪ Whenever my friend goes to the book fair in İzmir with her daughter, she buys her a series of books. (her: her daughter)
▪ Whenever my friend goes to the book fair in İzmir with her daughter, she buys herself a series of books. (herself: my friend)
▶ “By + reflexive pronoun” yapısı eylemin yalnızca o kişi tarafından, yardım alınmadan yapıldığını vurgular.
▪ When we arrived at the campsite, my friend set up the tent by himself while I was doing some shopping.
▶ Bu zamirler “bizzat” anlamında, vurgu amaçlı kullanılabilir.
▪ I will have to speak to the manager himself about my one-month annual leave; otherwise, he won’t accept it due to the busy
schedule.
▶ Niteledikleri özne gibi nesneyi de niteleyebilir.
▪ On the first day of school, the primary school teacher asked his students to set the classroom rules themselves.
▶ Cümledeki ilgeç yer belirtme amaçlı kullanılmışsa, yerine dönüşlü zamir yerine nesne zamiri kullanılır.
▪ As a kid, I was daydreaming, looking at the stars above me while lying in the hammock at night in the summer.
Demonstrative Pronouns
Yakındaki nesneleri ya da kişileri işaret ederken this ve these zamirleri kullanılırken uzaktakiler için that ve those
işaret zamirleri kullanılır. This ve that tekil; these ve those ise çoğul nesne ya da kişilere işaret eder. Bu zamirler
cümlede özne ya da nesne durumunda olabilirler.
▪ All the sofas here are pretty comfortable, but this is by far the best.
▪ You need to water all the flowers in the garden, yet water those next to the fence a little bit more!
▶ Yakın ve uzak zamandan söz edilirken kullanılır.
▪ Those were the days when nearly all the citizens were unable to find something to eat.
▶ “That of” yapısı daha önce bahsedilmiş tek bir nesnenin yerine kullanılırken “those of” yapısı daha önce bahsedilmiş
birden fazla nesnenin yerine kullanılır.
▪ Teenagers are inclined to compare their physical appearances to those of celebrities.
14
14