Page 132 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 132

Ö
                                                                                               Z DENETİM
                                                   5                                          ÖZ DENETİM
              Okul İçi Etkinlik                                         FAZLASI ZARAR
              a)  Hırs duygusunun öz denetime olumsuz etkileri neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
              b)  Hedeflerinden başka hiçbir şeye zaman ayırmayan bireylerin aile ilişkileri ne şekilde
                 etkilenebilir? Tartışınız.
              c)  Bireylere ne kadar başarılı olursa o kadar ilerleyeceğini ve mutlu olacağını düşündüren ne
                 olabilir? Açıklayınız.
              ç)    “Âdemoğlu için iki vâdi dolusu mal olsaydı, mutlaka bir üçüncüyü isterdi. Âdemoğlunun
                 iç boşluğunu ancak toprak doldurur. Allah tevbe edenleri affeder.” (Buhârî, Rikâk 10). Bu
                 hadisten istek ve arzularda öz denetimli olma açısından hangi dersleri çıkarabilirsiniz?

          3.  Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


            Eğer başarılı bile olsan hâlâ eksik bir şeyler var gibi hissediyorsan sen de hırs tuzağının içindesin
            demektir. Ancak sonuca ulaştıktan sonra ruhunu bir huzur kaplıyorsa ve bu durum uzun bir süre
            devam ediyorsa azimlisin diyebiliriz.
                                                            Kaynak: Budak, (2019), (Metnin aslına sadık kalınmıştır.)


            Hırs alevin odunu yiyip bitirdiği gibi insanı yiyip bitirir. Hırs, üç köşeli bir dikendir, cebine nasıl
            koyarsan koy, sana batar!
                                                              Kaynak: Pala, (2019), (Metnin aslına sadık kalınmıştır.)

              a)  Hırs ve azim arasındaki farkı gösteren örnekler veriniz.
              b)  Bireylerin diğer insanlarla yarış hâlinde gibi hissetmesinin sebepleri neler olabilir?
              c)  Öz denetimi güçlü bireyleri hırs açısından değerlendiriniz.

          4.  Öğrencilerden aşağıdaki örnek olayları okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                                         Ahmet’in ailesi, oğullarının çok başarılı bir birey
                                                         olmasını ister. Bunun için Ahmet, ailesinin
                                                         ısrarıyla ilkokuldan lise son sınıfa kadar birtakım
                                                         kurslara gider. Arkadaşlarıyla eğlenmeye
                                                         gitmek istediğinde ailesi, onun ders çalışması
                                                         gerektiğini hatırlatarak çoğu zaman Ahmet’e
                                                         izin vermez. Bu durumdan rahatsız olan Ahmet
                                                         ailesine itiraz etse de onları ikna edemez.
                                                         Büyük beklentilerle girmiş olduğu üniversite
                                                         sınavında ilk on binde yer almasına rağmen
                                                         ailesi onun daha iyisini yapacağını düşünür
                                                         ve Ahmet’e tercih yaptırmaz. Üniversiteye
                                                         gitmek yerine bir yıl daha sınava hazırlanmak
                                                         zorunda kalan Ahmet, iyi bir sıralamaya sahip
            Görsel 4.13.                                 olsa da bundan memnun olmayan aile sonucu
                                                         herkesten saklar.


              a)  Ahmet’in yaşadığı durumda siz ne hissederdiniz?
              b)  Ahmet’in yaşadığı durumda ailenizi ikna etmek için neler yapardınız?
              c)  Ahmet’in öz denetimi güçlü olsaydı bu örnek olayda neler değişirdi?




                                                                                                      1
                                                                                                     3
 130          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                            1 131
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137