Page 43 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 43

ADALET
                      ENGELL(EN)İYORUZ                   10                        Okul Dışı Etkinlik




             Ablam, 38 yaşında, işletme ve halkla ilişkiler mezunu. Şu an sosyoloji okuyor. Aynı zamanda
             KPSS’ye hazırlanıyor. Boş zamanlarında kitap okumayı, kanaviçe, etamin işlemeyi çok
             sever. Ve bunu tam olarak kullanamadığı tek eliyle yapıyor. Tüm bunların yanında evden
             sorumlu bakan gibidir. Kim, nerede, ne yapıyor, o bilir. Bir şey mi alınacak, o ayarlar. Bir plan
             yapılacaksa planlar yine ondan sorulur. Kim neyi iyi yapar, kimden ne, nasıl istenir, hepsini
             bilir.
             Herkesin derdiyle dertlenir. Bizim sorumluluğumuz olan şeyleri bile önemseyerek bize destek
             olur. Çok iyi bir gözlemcidir.
             Tüm bunlarla birlikte geçenlerde ablamla konuşurken kendisinin engellilerle ilgili gözlemlediği
             bir konudan bahsetmek istiyorum: “Bazı anne babalar çocukları engelli olduğu için aşırı
             hassas davranabiliyorlar. Onların güç yetireceği şeyleri bile kendileri yapıyorlar. Bu durumda
             o çocuk hiçbir şey yapmıyor, hiçbir şeyden de memnun olmuyor. Zira başarma duygusunu
             tadamıyor. Tamamen aileye bağımlı yaşıyor. En ufak bir isteği gerçekleşmediğinde ise
             psikolojisi bozuluyor, mutsuz oluyor. Aslında normal çocuklar nasıl yetiştirilirse o şekilde
             olmalı. Ama engelli birey için olağan dışı davranılması çok doğru değil. Elbette ki ihtiyacı
             olduğu yerde yardım edilmeli, desteklenmeli, yönlendirilmeli. Ama kendi başına yapabileceği
             şeyleri başarmasına izin verilmeli.”
             Tam olarak kendisinin ifade ettiği gibi normal davranmak gerek. Sizin onlara gösterdiğiniz
             iyi niyetli “anormal” iyilikler belki de gerçekten iyilik olmayabilir. En yakından şahit olan biri
             olarak ve bizzat ablamın sözlerinden yola çıkarak söyleyebilirim ki onlar, her şeyi yardım alarak
             yapmayı sevmiyorlar. Bizden istedikleri şey, onların işlerini yapmamız değil, yapabilecekleri
             şeyleri yapmaları konusunda onlara destek olmamız. Bir insanın kendi işini kendi yapması
             en büyük imkânlardan biri ve bunu onların elinden almak onlara haksızlık olacaktır. Mesela
             elektrikli sandalye ile dışarı çıkan bir engelli için yapabileceğiniz en güzel şey, arabasını itmek
             değil, yolları açmak ve yolları yardım almadan gidebileceği şekilde düzenlemektir.
             Kısacası onlara destek olmakla birlikte, engel olmamak gerek.
                                                                                                                                                                                   Kaynak: Turhan, (t.y.), (Düzenlenmiştir.)

              a)  Ailede ve toplumda sergilenen hangi tür davranışlar dezavantajlı bireylere kendilerine
                  haksızlık yapıldığını hissettirebilir? Tartışınız.
              b)  Engelli hakları konusunda yeterince bilinçli olduğunuzu düşünüyor musunuz?
                  Düşüncelerinizi açıklayınız.
              c)  Engelli hakları konusunda bilinçli toplumlarda bulunması gereken davranış örnekleri neler
                  olabilir? Örnekler vererek açıklayınız.
              ç)  Engelli bireylere daha adil yaşam koşulları sağlamak için var olan haklarına nelerin
                  eklenmesi gerektiğini düşünüyorsunuz?



















          42                                                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                                                    43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48