Page 46 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 46
ADALET
11
Aile ile İrtibatlı Etkinlik ÖNCE ADALET
Etkinliğin Adaletin sağlanması için tarafsız olmanın önemini fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik; öğrencilerin, toplumsal hayatta adalet sağlanabilmesi için tarafsız olmanın önemini
Açıklaması fark etmeleri üzere hazırlanmıştır.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi grafiği
tamamlanır. Görevle ilgili bilgi verilir. Kontrol listesi doldurulur.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Mekke’nin ileri gelen kabilelerinden Bir gün bedevilerden biri Hz.
bir kadının alacağı ceza Kureyşlileri Muhammed'den (s.a.v.) alacağını
üzmüştü. Bu konuyu Hz. Muhammed tahsile geldi. Kaba karakterli bu
(s.a.v.) ile kim konuşabilir, diye kendi adam da Hz. Muhammed'e (s.a.v.)
aralarında müzakere ettiler. Bunu gayet sert sözler söyledi. Ashap,
söylemeye Resulullah’ın çok sevdiği onun bu hareketine kızarak kendisini
Üsâme b. Zeyd’den başka kimsenin şu tarzda uyardı: “Sen kime hitap
cesaret edemeyeceğine karar verdiler. ettiğini biliyor musun?” Bedevi hiç
Üsâme, onların istekleri doğrultusunda aldırmadı ve ‘‘Ben hakkımı istemeye
Hz. Muhammed (s.a.v.) ile konuştu. geldim.’’ dedi. Hz. Peygamber (s.a.v.)
Bunun üzerine Hz. Muhammed arkadaşlarına şöyle söyledi: “Siz
(s.a.v.) Üsâme’ye “Allah’ın koyduğu onun tarafında olacaksınız çünkü bu
cezalardan birinin uygulanmaması için adam hakkını istiyor.” Daha sonra Hz.
aracılık mı yapıyorsun?” dedi. Sonra Muhammed (s.a.v.) bedeviye hakkını
ayağa kalktı ve halka şöyle hitap etti: fazlasıyla verdi.
“Sizden önceki milletler aralarından
soylu, mevki ve makam sahibi biri Kaynak: Arslan, (2012), (Düzenlenmiştir.)
hırsızlık yapınca onu bırakıverirler,
zayıf ve kimsesiz biri hırsızlık yapınca
da onu hemen cezalandırmaları
sebebiyle yok olup gittiler. Allah’a
yemin ederim ki Muhammed’in kızı
Fatıma hırsızlık yapsaydı elbette onu
da (cezalandırırdım)” dedi (Buhari,
Hudud, 13).
Kaynak: Öğüt, (1995), (Düzenlenmiştir.)
Görsel 1.32.
a) Metinlerde vurgulanan adalet ilkelerinin toplumsal hayata etkilerini yorumlayınız.
b) Bireyin adaleti kendi hayatında öncelik hâline getirmesiyle ilgili düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
c) Bireyin adil olmasını aile ilişkileri ve toplumsal huzura katkı açısından yorumlayınız.
ç) Aile ve akrabalarla olan duygusal yakınlık, bireyin bu kişilere yönelik adil olma durumunu
etkiler mi? Tartışınız.
44 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 45