Page 46 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 46

ADALET
                                                   11
               Aile ile İrtibatlı Etkinlik                                ÖNCE ADALET

          Etkinliğin   Adaletin sağlanması için tarafsız olmanın önemini fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin, toplumsal hayatta adalet sağlanabilmesi için tarafsız olmanın önemini
          Açıklaması  fark etmeleri üzere hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi grafiği
                      tamamlanır. Görevle ilgili bilgi verilir. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Öğrencilerden aşağıdaki metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.








               Mekke’nin ileri gelen kabilelerinden            Bir gün bedevilerden biri Hz.
               bir kadının alacağı ceza Kureyşlileri           Muhammed'den (s.a.v.) alacağını
               üzmüştü. Bu konuyu Hz. Muhammed                 tahsile geldi. Kaba karakterli bu
               (s.a.v.) ile kim konuşabilir, diye kendi        adam da Hz. Muhammed'e (s.a.v.)
               aralarında müzakere ettiler. Bunu               gayet sert sözler söyledi. Ashap,
               söylemeye Resulullah’ın çok sevdiği             onun bu hareketine kızarak kendisini
               Üsâme b. Zeyd’den başka kimsenin                şu tarzda uyardı: “Sen kime hitap
               cesaret edemeyeceğine karar verdiler.           ettiğini biliyor musun?” Bedevi hiç
               Üsâme, onların istekleri doğrultusunda          aldırmadı ve ‘‘Ben hakkımı istemeye
               Hz. Muhammed (s.a.v.) ile konuştu.              geldim.’’ dedi. Hz. Peygamber (s.a.v.)
               Bunun üzerine  Hz. Muhammed                     arkadaşlarına şöyle söyledi: “Siz
               (s.a.v.) Üsâme’ye “Allah’ın koyduğu             onun tarafında olacaksınız çünkü bu
               cezalardan birinin uygulanmaması için           adam hakkını istiyor.” Daha sonra Hz.
               aracılık mı yapıyorsun?” dedi. Sonra            Muhammed (s.a.v.) bedeviye hakkını
               ayağa kalktı ve halka şöyle hitap etti:         fazlasıyla verdi.
               “Sizden önceki milletler aralarından
               soylu, mevki ve makam sahibi biri                                          Kaynak: Arslan, (2012), (Düzenlenmiştir.)
               hırsızlık yapınca onu bırakıverirler,
               zayıf ve kimsesiz biri hırsızlık yapınca
               da onu hemen cezalandırmaları
               sebebiyle yok olup gittiler. Allah’a
               yemin ederim ki Muhammed’in kızı
               Fatıma hırsızlık yapsaydı elbette onu
               da (cezalandırırdım)” dedi (Buhari,
               Hudud, 13).
                                            Kaynak: Öğüt, (1995), (Düzenlenmiştir.)






          Görsel 1.32.
              a)  Metinlerde vurgulanan adalet ilkelerinin toplumsal hayata etkilerini yorumlayınız.
              b)  Bireyin adaleti kendi hayatında öncelik hâline getirmesiyle ilgili düşüncelerinizi
                 arkadaşlarınızla paylaşınız.
              c)  Bireyin adil olmasını aile ilişkileri ve toplumsal huzura katkı açısından yorumlayınız.
              ç)  Aile ve akrabalarla olan duygusal yakınlık, bireyin bu kişilere yönelik adil olma durumunu
                 etkiler mi? Tartışınız.


 44          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                             45
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51