Page 66 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 66

SONUNA KADAR  DOSTLUK
              Sınıf İçi Etkinlik                   6                                            DOSTLUK
          Etkinliğin   Ekonomik ilişkilerle başlayan dostluğun aile ve toplumda kurumsallaşan yönlerini fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin, ekonomik ilişkilerle başlayan dostluğun aile ve toplum hayatındaki
          Açıklaması  olumlu etkilerini fark edebilmeleri için hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur.  Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi
                      grafiğindeki görseller yorumlanır.  Kontrol listesi doldurulur.

          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

         1.   Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                        ÖRÜDEN TUTMA KARDAŞLIK
                                                          Tipik bir halk ekonomisi örneği olan “örüden
                                                          tutma kardaşlık” iki kadın arasında ortaya
                                                          çıkan ekonomik temelli kan bağı olmayan bir
                                                          akrabalık müessesine karşılık gelmektedir.
                                                          Mahalli söyleyişle “örüden tutma kardaş”
                                                          olmak üzere, sözlü olarak yapılan bu
                                                          ortaklığın neticesinde taraflar ekonomik
                                                          olarak birleşmekte ve bu anlaşmadan itibaren
                                                          yaşam boyu birbirlerinin hem nesneler
                                                          hem de ihtiyaçlar düzeyinde eksikliklerini
                                                          tamamlamaktadırlar.
                                                          “Örü” kelimesinin muhabbet ve sevgi
                                                          anlamında bir ifade içinde geçmesi de
                                                          “örüden tutma kardaşlık” adı verilen
                                                          bu kurumun hem muhabbete hem
                                                          yardımlaşmaya dayalı bir ortaklık olması
                                                          göz önüne alındığında daha da anlamlıdır.
                                                          Sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın bugün
                                                          de yaşayan bir örneği olarak “örüden tutma
           Görsel 2.17.                                   kardaşlık” halk ekonomisi bakımından
           mübadele ekonomisinin söze dayalı olarak tesis ettiği bir ortaklık türüdür.
           Örüden tutma kardaşlık geleneğinde duygusal ve düşünsel uyumun neticesinde hasıl olan
           arkadaşlığın ileri evrelerinde taraflardan biri diğerine “Örüden tutma kardaşım olur musun?”
           der. Karşısındaki kişi "Olurum." derse artık ahretlik gibi birbirlerine kardaş olurlar. O öbürünün
           eksiğini taşır, öbürü de onun...” şeklinde gerçekleşir. Örüden kardeş olan iki kadın, anlaşmanın
           ardından-taraflardan birinin yaşamlarının sonuna kadar- söz konusu anlaşmalarına sadık
           kalmaktadırlar.
                                                                    Kaynak: Özarslan ve Karataş, (2016), (Düzenlenmiştir.)

              a)  Örüden tutma kardaş olanların birbirlerinin hayatlarına katkıları neler olabilir? Açıklayınız.
              b)  Örüden tutma kardaşlığın, dostluk kuran kadınların aileleri arasındaki ilişkilere katkıları neler
                 olabilir? Örnekler veriniz.
              c)  Bireyler arasında ekonomik ilişkilerde sıkı dostlukların kurulmasının toplumsal huzurun ve
                 refahın gelişmesine katkıları neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
              ç)    Çevrenizde örüden tutma kardaşlığa benzer uygulamalar var mıdır? Örnek vererek
                 açıklayınız.

 64          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                             65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71