Page 66 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 66
SONUNA KADAR DOSTLUK
Sınıf İçi Etkinlik 6 DOSTLUK
Etkinliğin Ekonomik ilişkilerle başlayan dostluğun aile ve toplumda kurumsallaşan yönlerini fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik; öğrencilerin, ekonomik ilişkilerle başlayan dostluğun aile ve toplum hayatındaki
Açıklaması olumlu etkilerini fark edebilmeleri için hazırlanmıştır.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi
grafiğindeki görseller yorumlanır. Kontrol listesi doldurulur.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
ÖRÜDEN TUTMA KARDAŞLIK
Tipik bir halk ekonomisi örneği olan “örüden
tutma kardaşlık” iki kadın arasında ortaya
çıkan ekonomik temelli kan bağı olmayan bir
akrabalık müessesine karşılık gelmektedir.
Mahalli söyleyişle “örüden tutma kardaş”
olmak üzere, sözlü olarak yapılan bu
ortaklığın neticesinde taraflar ekonomik
olarak birleşmekte ve bu anlaşmadan itibaren
yaşam boyu birbirlerinin hem nesneler
hem de ihtiyaçlar düzeyinde eksikliklerini
tamamlamaktadırlar.
“Örü” kelimesinin muhabbet ve sevgi
anlamında bir ifade içinde geçmesi de
“örüden tutma kardaşlık” adı verilen
bu kurumun hem muhabbete hem
yardımlaşmaya dayalı bir ortaklık olması
göz önüne alındığında daha da anlamlıdır.
Sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın bugün
de yaşayan bir örneği olarak “örüden tutma
Görsel 2.17. kardaşlık” halk ekonomisi bakımından
mübadele ekonomisinin söze dayalı olarak tesis ettiği bir ortaklık türüdür.
Örüden tutma kardaşlık geleneğinde duygusal ve düşünsel uyumun neticesinde hasıl olan
arkadaşlığın ileri evrelerinde taraflardan biri diğerine “Örüden tutma kardaşım olur musun?”
der. Karşısındaki kişi "Olurum." derse artık ahretlik gibi birbirlerine kardaş olurlar. O öbürünün
eksiğini taşır, öbürü de onun...” şeklinde gerçekleşir. Örüden kardeş olan iki kadın, anlaşmanın
ardından-taraflardan birinin yaşamlarının sonuna kadar- söz konusu anlaşmalarına sadık
kalmaktadırlar.
Kaynak: Özarslan ve Karataş, (2016), (Düzenlenmiştir.)
a) Örüden tutma kardaş olanların birbirlerinin hayatlarına katkıları neler olabilir? Açıklayınız.
b) Örüden tutma kardaşlığın, dostluk kuran kadınların aileleri arasındaki ilişkilere katkıları neler
olabilir? Örnekler veriniz.
c) Bireyler arasında ekonomik ilişkilerde sıkı dostlukların kurulmasının toplumsal huzurun ve
refahın gelişmesine katkıları neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
ç) Çevrenizde örüden tutma kardaşlığa benzer uygulamalar var mıdır? Örnek vererek
açıklayınız.
64 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 65