Page 67 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 67
DOSTLUK SONUNA KADAR 6
DOSTLUK Sınıf İçi Etkinlik
2. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Görsel 2.18
1 Ben Fatma’yla yirmi beş yıllık 2 Örüden kardaş tuttuğum ölesiye
örüden tutma kardaşım. Biz kardaş kadar ya da ben ölesiye kadar
olduğumuzda şimdiki gelinim beşikteydi. örüden kardaşız. Örüden tuttuktan sonra
(...) Fatma varımı yoğumu biliyordu. bir ev, iki ev olur. Neyse eksiği bizde varsa
Bizim kardaşlığımız örüden tutma olsa tamam ederiz. Benim mısır unum yoksa
da biz kardaştan öteyiz. O, beni kendi örüden tutma kardaşım bana getirir. Onun
kardaşımdan daha yakın biliyor. Oğlum da neyi yoksa ben de ona götürürüm. Bizden
Fatma’nın ekmeğiyle büyüdü. Fatma’nın biri ölürse o zaman bozulur. Çocuklarımız
oğlu yoktu, istedim ki bir oğlu olsun. Fatma veya gelinlerimiz isterse aralarında anlaşır
da evlatlarımız da razı olunca dünür olduk. ama bizimki ölünce biter.
Özarslan ve Karataş (2016). Halk Ekonomisinde Mübadele:
Benim bir kızım, onun da bir oğlu oldu. Bana “Örüden Tutma Kardaşlık” Örneği
bir şey olsa oğlum Fatma’ya bakar. Oğlum
Fatma'yı kimseye muhtaç etmez.
Kaynak: Özarslan ve Karataş, (2016), (Düzenlenmiştir.)
a) “Bizim kardaşlığımız örüden tutma olsa da biz kardaştan öteyiz. O, beni kendi kardaşımdan
daha yakın biliyor." sözünü dostluk ve kardeşlik ilişkileri açısından yorumlayınız.
b) Örüden tutma kardeşlik ilişkilerini “Müslüman, Müslüman'ın kardeşidir. Ona zulmetmez,
haksızlık yapmaz, onu düşmana teslim etmez. Müslüman kardeşinin ihtiyacını gideren
kimsenin Allah da ihtiyacını giderir. Kim bir Müslüman'dan bir sıkıntıyı giderirse Allah Teâlâ
o kimsenin kıyamet günündeki sıkıntılarından birini giderir. Kim bir Müslüman'ın ayıp ve
kusurunu örterse Allah Teâlâ da o kimsenin ayıp ve kusurunu örter.” (Buharî, Mezâlim, 3)
hadisi ışığında değerlendiriniz.
66 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 67