Page 145 - Değerler Eğitimi
P. 145

SABIR     SABRINIZI
                      NASIL ALIRSINIZ?                    2                         Sınıf İçi Etkinlik

          Etkinliğin   Sabrın ne olduğunu, neleri gerektirdiğini ve bireye kazandırdıklarını fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin sorgulama yoluyla sabrın durağan bir bekleyiş olmadığını ve bilinçli bir
          Açıklaması  eylem olduğunu fark etmeleri, sabrın ne olup ne olmadığını kavramaları için geliştirilmiştir.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur. Tavsiye edilen ifadelerden yola çıkılarak sabrın ne
                      olduğu ve ne olmadığı, sabrın sonunda neler elde edileceği sınıfça tartışılır. Öğrencilerin sabırla
                      ilgili anılarını paylaşması istenir. Öğrencilerin kontrol listesini doldurmalarına rehberlik edilir.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  30 dk.


         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
         1.   Etkinliği etkileşimli tahtadan açarak metnin öğrenciler tarafından okunmasını ve soruların
             cevaplanmasını sağlayınız.

           Sabır, psikolojide yeni bir kavram olduğu için sabrın kavramsallaştırılması ve tanımlanması oldukça
           zordur. Bilinen en temel anlamı hayal kırıklığı, sıkıntı ve acı karşısında bireyin sakince bekleme
           eğilimidir. Blount & Janicik’e göre sabır, gecikmeye verilen bir tepkidir; sakinlik, sempati ve
           empati gibi duyguları yansıtır. Sabrın duyuşsal ve davranışsal özelliği olduğunu ifade eder. Sabır
           davranışsal olarak beklemeyi, duyuşsal olarak sakin olmayı içerir. Herhangi bir nesne ya da kişiyi
           bekleme esnasında sıkılma ve zorlayıcı bir durum karşısında sınırlanma gibi olumsuz uyarılmanın
           etkisinin birleşimidir. Kavramsallaştırma farklılıkları olmasına rağmen tanımlar birbirini tamamlar
           niteliktedir.

                                    Ayşe Eliüşük, 2014. Sabır eğiliminin öz-belirleme öz-anlayış ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi, Doktora tezi, Konya.


              a)  Sizin sabır tanımınız nedir? Sabrın size göre ne olduğunu ve ne olmadığını başlıklardan da
                  yola çıkarak sınıfça tartışınız. Boş olan kısma kendi tanımınızı yapınız.

                                                        SABIR
                                 Nedir?                                       Ne Değildir?
              Aktif ve bilinçli bir hazırlık                Durağan bir faaliyet
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................

              Başarıya götüren anahtar                      Duygularda ayrışmak
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................

              İyimser bir beklenti                          Doğuştan öğrenilmiş beceri
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................


              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................
              ...................................................................................................  ...................................................................................................






          144                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150