Page 211 - Değerler Eğitimi
P. 211
SEVGİ SEVGİ DİYARI
"ANADOLU" 4 Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Sevgi değerinin toplumsal barış, huzur ve kardeşliğe etkisini fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin Anadolu’da yaşamış ve sevgi medeniyeti kurmak için mücadele etmiş
Açıklaması düşünürlerin hayat felsefelerinden yola çıkarak sevgi değerinin toplumsal barış, huzur ve
kardeşliğe etkisini fark edebilmeleri üzerinedir.
Metinler etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metinleri okumaları ve soruları cevaplamaları
istenir. Kontrol listesinin doldurulmasına rehberlik edilir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Metinleri etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilerden metinleri okumalarını ve soruları
cevaplamalarını isteyiniz.
Hacı Bektaş-ı Veli Anadolu coğrafyasında bir "dergâh"ın temellerini
atarak Anadolu’nun çok sesli yapısına hitap etmiştir. Derleyici,
bütünleştirici ve toparlayıcı bir felsefeye sahip olmuştur. Çeşitli etnik
din ve mezheplerdeki insanları sevgi çatısı altında toparlanmaya
çağırmıştır. Her türlü görüş ve düşüncedeki insanların şemsiyesi
altında yer bulabileceklerini belirtmiştir. Böylece Anadolu’da "dünya
kardeşliği"ni oluşturmak için yüzlerce yıl önceden tüm insanlığa çağrıda
bulunmuştur.
Görsel 1: Hacı Bektaş-ı Veli (Temsilî)
Yunus Emre, tasavvufun sınırlarını aşarak insana uzanan Allah
sevgisinde insanı bulan bir şairdir. Yunus, sevginin anıtıdır. O; Tanrı’yı,
insanı, doğayı ve tüm yaratılmışları büyük bir sevgiyle anmaktadır.
Sevmek onun için en büyük ibadet gibidir. İyilik yapma, gönüllere girme,
renk, dil, ırk ve din ayrımı yapmadan tüm insanları sevme, insanların
kardeşçe yaşaması Yunus Emre’nin temel düşüncesini oluşturmaktadır.
Görsel 2: Yunus Emre (Temsilî)
Mevlâna insanın olgunluğa erişmesi için sevgiyi esas almıştır. İnsan neyi
ve kimi severse sevsin, bu sevgi gerçek varlığıdır. Mevlâna’ya göre her şey
sevgiliden ibarettir. Yaşayan ancak sevgidir. Bu sevgi, insanı insan eden,
onu hırstan, kibirden, varlıktan ve benlikten kurtaracak tek ilaçtır; insan
ferdiyetten onunla kurtulur. Mevlâna dünyada sevgi, dostluk, kardeşlik ve
arkadaşlığı yaymak için mücadele etmiştir.
Görsel 3: Mevlâna (Temsilî)
Hüseyin Çalışkan ve Turgay Öntaş (2018). Biyografilerle Değerler Eğitimi Etkinlik Kitabı.
a) Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Mevlâna gibi farklı düşünürlerin sevgiye vurgu
yapmalarının nedeni ne olabilir? Metinden hareketle açıklayınız.
b) Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Mevlâna’nın yüzyıllar sonra bile anılmalarında eserlerinde
kullandıkları sevgi dilinin etkisi ne olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
c) Mevlâna’nın "İyilik aradın mı insanda kötülük kalmaz." sözünden ne anlıyorsunuz? Örnek
vererek açıklayınız.
ç) "İncinsen de incitme. İnsan, dilinin arkasında gizlidir." Hacı Bektaş-ı Veli bu sözünde insanları
neye teşvik etmektedir? Açıklayınız.
210 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü