Page 211 - Değerler Eğitimi
P. 211

SEVGİ     SEVGİ DİYARI
                       "ANADOLU"                          4                         Sınıf İçi Etkinlik

          Etkinliğin   Sevgi değerinin toplumsal barış, huzur ve kardeşliğe etkisini fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin Anadolu’da yaşamış ve sevgi medeniyeti kurmak için mücadele etmiş
          Açıklaması  düşünürlerin hayat felsefelerinden yola çıkarak sevgi değerinin toplumsal barış, huzur ve
                      kardeşliğe etkisini fark edebilmeleri üzerinedir.
                      Metinler etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metinleri okumaları ve soruları cevaplamaları
                      istenir. Kontrol listesinin doldurulmasına rehberlik edilir.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  30 dk.


          ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
          1.   Metinleri etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilerden metinleri okumalarını ve soruları
             cevaplamalarını isteyiniz.


            Hacı Bektaş-ı Veli Anadolu coğrafyasında bir "dergâh"ın temellerini
            atarak Anadolu’nun çok sesli yapısına hitap etmiştir.  Derleyici,
            bütünleştirici ve toparlayıcı bir felsefeye sahip olmuştur. Çeşitli etnik
            din ve mezheplerdeki insanları sevgi çatısı altında toparlanmaya
            çağırmıştır. Her türlü görüş ve düşüncedeki insanların şemsiyesi
            altında yer bulabileceklerini belirtmiştir. Böylece Anadolu’da "dünya
            kardeşliği"ni oluşturmak için yüzlerce yıl önceden tüm insanlığa çağrıda
            bulunmuştur.

                                                                                Görsel 1: Hacı Bektaş-ı Veli (Temsilî)
                                  Yunus Emre, tasavvufun sınırlarını aşarak insana uzanan Allah
                                  sevgisinde insanı bulan bir şairdir. Yunus, sevginin anıtıdır. O; Tanrı’yı,
                                  insanı, doğayı ve tüm yaratılmışları büyük bir sevgiyle anmaktadır.
                                  Sevmek onun için en büyük ibadet gibidir. İyilik yapma, gönüllere girme,
                                  renk, dil, ırk ve din ayrımı yapmadan tüm insanları sevme, insanların
                                  kardeşçe yaşaması Yunus Emre’nin temel düşüncesini oluşturmaktadır.




            Görsel 2: Yunus Emre (Temsilî)
            Mevlâna insanın olgunluğa erişmesi için sevgiyi esas almıştır. İnsan neyi
            ve kimi severse sevsin, bu sevgi gerçek varlığıdır. Mevlâna’ya göre her şey
            sevgiliden ibarettir. Yaşayan ancak sevgidir. Bu sevgi, insanı insan eden,
            onu hırstan, kibirden, varlıktan ve benlikten kurtaracak tek ilaçtır; insan
            ferdiyetten onunla kurtulur. Mevlâna dünyada sevgi, dostluk, kardeşlik ve
            arkadaşlığı yaymak için mücadele etmiştir.


                                                                                 Görsel 3: Mevlâna (Temsilî)
                                                       Hüseyin Çalışkan ve Turgay Öntaş (2018). Biyografilerle Değerler Eğitimi Etkinlik Kitabı.

              a)  Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Mevlâna gibi farklı düşünürlerin sevgiye vurgu
                 yapmalarının nedeni ne olabilir? Metinden hareketle açıklayınız.
              b)  Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Mevlâna’nın yüzyıllar sonra bile anılmalarında eserlerinde
                 kullandıkları sevgi dilinin etkisi ne olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
              c)  Mevlâna’nın "İyilik aradın mı insanda kötülük kalmaz." sözünden ne anlıyorsunuz? Örnek
                 vererek açıklayınız.
              ç)  "İncinsen de incitme. İnsan, dilinin arkasında gizlidir."  Hacı Bektaş-ı Veli bu sözünde insanları
                 neye teşvik etmektedir? Açıklayınız.
          210                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216