Page 15 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 15
Felsefe
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SEN OLSAYDIN (FELSEFE)
ETKİNLİK ADI
Sen Olsaydın
ÖĞRENME HEDEFİ
Her bireyin gerekli koşullar ve uygun destek sağlandığında başarılı olabileceğini fark eder.
BİLGİLENDİRME
Öğretmen “Aşağıdaki görseldeki kişiyi tanıyor musunuz?” diye sorar. Görseli tanıyan öğrenci varsa bildiklerini
anlatmasını ister.
UYGULAMA/CANLANDIRMA
Öğretmen, öğrenciye ilk olarak aşağıdaki üç soruyu sorar.
1. Ünlü bir filozof olsaydın neyi savunurdun?
2. Felsefe alanında bir okul oluşturmak için nasıl çalışmalar yapardın?
3. Peki özgürlüğünün kısıtlandığı ve bedensel yetersizliğe sahip olduğunu düşün, çalışmalarına aynı şekilde
devam edebilir miydin?
Öğretmen ikinci aşamada görseldeki kişinin “Epiktetos” olduğunu söyler ve şu bilgileri paylaşır:
Epiktetos, MS 55 yılında Hierapolis'te (günümüzde Pamukkale) köle olarak doğmuş Yunan stoacı bir filozoftur.
Kölelikten azat edildikten sonra Roma'da felsefe eğitimi aldı ve kendi felsefe okulunu kurdu. MÖ 55–MÖ 135
yılları arasında yaşamış olan Antik Yunan Stoacı felsefe okulunun önemli bir temsilcisidir. Kendisi, Helenistik dö-
nemin en etkili filozoflarından biri olarak kabul edilir.
Bazı kaynaklar, çocukken bir bacak hastalığı geçirdiğini ve engelli olarak yaşımına devam ettiğini, bazılar ise
felç geçirdiğini ya da kölelik döneminde sahibinden kaynaklı olarak fiziksel bir engeli olduğunu öne sürmektedir.
Epiktetos, Stoacı felsefenin önde gelen isimlerinden biri olarak, kişisel gelişim, ahlaki değerler, doğanın düzeni
gibi konularda önemli fikirler geliştirmiştir. Özellikle, insanın mutluluğunun, içsel dinginlik ve ruhsal huzurun; dış-
sal koşulların değil, içsel tutumun ve akıl yürütmenin sonucu olduğunu savunmuştur.
Felsefesinde "ataraksi" kavramını öne çıkarmıştır, bu terim Stoacı felsefede içsel huzur ve dinginlik anlamına ge-
lir. Ayrıca, insanın iradesinin özgür olduğunu ancak bu özgürlüğün ancak doğaya uyum sağlandığında gerçek-
leşebileceğini öne sürmüştür.
Epiktetos'un felsefi görüşleri, ahlaki erdemlilik, özgür irade ve yaşamın anlamı gibi konularda günümüzde de ilgi
çekmektedir. Onun düşünceleri, Stoacı felsefenin ve Antik Yunan felsefesinin genel olarak anlaşılmasına katkı
sağlamıştır.
15