Page 130 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 130
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrenciler kuvvet yönleri ile ilgili çizimlerini yaptıktan sonra öğretmen, http://meb.
ai/UYF0r6z simülasyonunu açar (FÖOD1). Birinci kürenin ikinci küreye uyguladığı
kuvvet büyüklüğüne F₁, ikinci kürenin birinci küreye uyguladığı kuvvet büyüklüğüne
F₂ diyerek simülasyonda yük cinslerini sorudaki yük cinsleri ile aynı yapar. Öğrenci-
lerin kuvvetlerin yönleri ile ilgili verdikleri cevapları kontrol etmelerini sağlar.
2. Öğretmen, “Yönlerini gösterdiğiniz cisimlerin birbirine uyguladıkları F₁ ve F₂ kuv-
vetlerinin büyüklüklerini kıyaslayınız.” yönergesini verir.
Öğretmen, aynı simülasyon üzerinden yük büyüklüklerini ve cinslerini değiştirse de
kürelerin birbirine uyguladıkları kuvvetlerin aynı olduğunu, bu kuvvetlerin etki-tep-
ki kuvvetleri olduğunu öğrencilerin görmelerini sağlar.
Öğretmen öğrencilere, “ Birbirine zıt ve eşit büyüklükte olan F₁ ve F₂ kuvvetleri küre-
lerin hangi özelliklerinin değişmesi ile değişebilir?” sorusunu sorar.
Öğretmen simülasyonda yüklerin değerlerini artırıp azaltır ve bunun sonucunda
kuvvet değerlerinin değişimine öğrencilerin dikkat etmeleri sağlanır.
3. Öğretmen simülasyonda yükleri birbirine uzaklaştırıp yaklaştırır. Bunun sonu-
cunda öğrenciler kuvvetin yükler arası uzaklığa bağlı olduğunu fark ederler (İF5).
Öğretmen, öğrencilerin simülasyondaki değişkenleri “Deney Formu Raporlar”ına
yazmalarını ister. “Yüklerin birbirine uyguladıkları kuvvetler q₁, q₂ ve d değişkenle-
rine bağlı olarak nasıl değişir?”, “Kuvveti bu değişkenlere bağlı matematiksel ola-
rak nasıl ifade edersiniz?” Öğretmen, elektriksel Kuvvet”in matematiksel modeli ile
ilgili değişkenlerin ilişkisi hakkında öğrencilerin doğru orantılı/ters orantılı olarak
yorumlarda bulunmalarını ister.
Görsel 2
4. Öğretmen öğrencilere, simülasyon Görsel 2 durumundayken yüklerin uyguladığı
kuvvetlerin değerlerini raporlarına yazmalarını söyler. Yük 1’i yarıya düşürdüğünü
söyleyerek yükün değerini -2 μC yapar. Öğretmen öğrencilerin yeni yük değerleri
için okudukları kuvvet değerini tabloya geçirerek çıkardıkları sonuçları "Deney
Formu Raporlarına" yazmalarını söyler.
130