Page 130 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 130

Fizik

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrenciler kuvvet yönleri ile ilgili çizimlerini yaptıktan sonra öğretmen, http://meb.
                               ai/UYF0r6z simülasyonunu açar (FÖOD1). Birinci kürenin ikinci küreye uyguladığı
                               kuvvet büyüklüğüne F₁, ikinci kürenin birinci küreye uyguladığı kuvvet büyüklüğüne
                               F₂ diyerek simülasyonda yük cinslerini sorudaki yük cinsleri ile aynı yapar. Öğrenci-
                               lerin kuvvetlerin yönleri ile ilgili verdikleri cevapları kontrol etmelerini sağlar.
                               2. Öğretmen, “Yönlerini gösterdiğiniz cisimlerin birbirine uyguladıkları F₁ ve F₂ kuv-
                               vetlerinin büyüklüklerini kıyaslayınız.” yönergesini verir.

                               Öğretmen, aynı simülasyon üzerinden yük büyüklüklerini ve cinslerini değiştirse de
                               kürelerin birbirine uyguladıkları kuvvetlerin aynı olduğunu, bu kuvvetlerin etki-tep-
                               ki kuvvetleri olduğunu öğrencilerin görmelerini sağlar.
                               Öğretmen öğrencilere, “ Birbirine zıt ve eşit büyüklükte olan F₁ ve F₂ kuvvetleri küre-
                               lerin hangi özelliklerinin değişmesi ile değişebilir?” sorusunu sorar.
                               Öğretmen  simülasyonda  yüklerin  değerlerini  artırıp  azaltır  ve  bunun  sonucunda
                               kuvvet değerlerinin değişimine öğrencilerin dikkat etmeleri sağlanır.
                               3.  Öğretmen  simülasyonda  yükleri  birbirine  uzaklaştırıp  yaklaştırır.  Bunun  sonu-
                               cunda öğrenciler kuvvetin yükler arası uzaklığa bağlı olduğunu fark ederler (İF5).
                               Öğretmen,  öğrencilerin  simülasyondaki  değişkenleri  “Deney  Formu  Raporlar”ına
                               yazmalarını ister. “Yüklerin birbirine uyguladıkları kuvvetler q₁, q₂ ve d değişkenle-
                               rine bağlı olarak nasıl değişir?”, “Kuvveti bu değişkenlere bağlı matematiksel ola-
                               rak nasıl ifade edersiniz?” Öğretmen, elektriksel Kuvvet”in matematiksel modeli ile
                               ilgili değişkenlerin ilişkisi hakkında öğrencilerin doğru orantılı/ters orantılı olarak
                               yorumlarda bulunmalarını ister.


























                                                                Görsel 2


                               4. Öğretmen öğrencilere, simülasyon Görsel 2 durumundayken yüklerin uyguladığı
                               kuvvetlerin değerlerini raporlarına yazmalarını söyler. Yük 1’i yarıya düşürdüğünü
                               söyleyerek yükün değerini -2 μC yapar. Öğretmen öğrencilerin yeni yük değerleri
                               için  okudukları  kuvvet  değerini  tabloya  geçirerek  çıkardıkları  sonuçları  "Deney
                               Formu Raporlarına" yazmalarını söyler.



    130
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135