Page 174 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 174
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Işıltılı Yolculuk
Konu Işıkta Girişim
Işığın girişimi ile ilgili deney tasarlama
Öğrenme Hedefleri
Işığın girişimi ile ilgili deney düzeneğinden veri toplayarak analiz etme
• Kâğıt
• Karton
• Kalem
Materyaller
• Lazer
• Beyaz perde
• Ek 1. Deney Formu
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; soru-cevap, tahmin et-gözle-açıkla, deney, beyin fırtınası, perfor-
mans görevi yöntem ve tekniklerden faydalanılmıştır.
Soru-Cevap: Öğretmen, su dalgalarındaki girişim olayının diğer dalga türlerinde
de gerçekleşip gerçekleşmeyeceğini öğrencilere sorarak ses ve ışıkta da girişim
olayının gerçekleşebileceğine ilişkin cevaplarını almak için bu yöntemi kullanmıştır.
Tahmin Et-Gözle-Açıkla: Öğretmen, ışıkta girişim olayının anlatımı için bu yöntemi
kullanmak amacıyla hazırladığı çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtmıştır.
• Tahmin aşamasında öğrenciler, çalışma kağıdında verilen değişkenlerle ilgili
tahminlerini yazmışlardır.
• Gözlem aşamasında öğrenciler, girişim düzeneğini kullanarak perde üzerinde
Etkinlik Açıklaması oluşan saçak genişliğinin nasıl değiştiğini gözlemlemişlerdir.
• Açıklama aşamasında ise öğrenciler, yapılan gözlemlere dayanarak belirli so-
ruları cevaplamışlardır.
Deney: Öğretmen derse başlamadan önce siyah bir kartona, iki kesik açarak (ara-
larındaki uzaklık 3 mm olacak şekilde) hazırlamış olduğu bu kartonu sınıfa getir-
miştir. Karton, kıskaç yardımıyla sabitlenmiş ve fantın karşısına beyaz bir perde
yerleştirmiştir. Bir lazer kaynağı fantın arkasına konulmuş ve perde üzerinde oluşan
girişim deseninde saçaklar gözlenmiştir.
Beyin Fırtınası: Sınıf içi yapılan tartışmalarla bu yöntemden faydalanılmıştır.
Performans Görevi: Öğrencilere girişim (Young) deneyinin fizik bilimi açısından
öneminin araştırılması konusunda bir performans görevi verilir.
Öğretmen su dalgalarındaki girişim olayının başka dalga türlerinde de gerçekleşip
gerçekleşmeyeceğini öğrencilere sorar (İF1). Öğrencilerden gelen cevaplar
doğrultusunda ses ve ışıkta da girişim olayının gerçekleşebileceğini söyler (İF2).
Öğretmen, ışıkta girişim olayını açıklamak için tahmin et-gözle-açıkla yöntemini
kullanır. Bu amaçla hazırladığı aşağıdaki çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtır (İF3, SF1).
Uygulama Süreci
Tahmin Et – Gözle – Açıkla
Etkinlik Adı: Saçak genişliğini etkileyen faktörler
a) Tahmin Aşaması: Aşağıda verilen çift yarıkta girişim deneyi düzeneklerinde fant
genişliği (d), ışığın dalga boyu (λ), perde ile fant arası uzaklık (L), fant-perde
174