Page 174 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 174

Fizik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Işıltılı Yolculuk
         Konu                  Işıkta Girişim
                               Işığın girişimi ile ilgili deney tasarlama
         Öğrenme Hedefleri
                               Işığın girişimi ile ilgili deney düzeneğinden veri toplayarak analiz etme

                                 •  Kâğıt
                                 •  Karton
                                 •  Kalem
         Materyaller
                                 •  Lazer
                                 •  Beyaz perde
                                 •  Ek 1. Deney Formu
         Süre                  2 ders saati

                               Bu  etkinlikte;  soru-cevap,  tahmin  et-gözle-açıkla,  deney,  beyin  fırtınası,  perfor-
                               mans görevi yöntem ve tekniklerden faydalanılmıştır.
                               Soru-Cevap: Öğretmen, su dalgalarındaki girişim olayının diğer dalga türlerinde
                               de  gerçekleşip  gerçekleşmeyeceğini  öğrencilere  sorarak  ses  ve  ışıkta  da  girişim
                               olayının gerçekleşebileceğine ilişkin cevaplarını almak için bu yöntemi kullanmıştır.

                               Tahmin Et-Gözle-Açıkla: Öğretmen, ışıkta girişim olayının anlatımı için bu yöntemi
                               kullanmak amacıyla hazırladığı çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtmıştır.
                                 •  Tahmin  aşamasında  öğrenciler,  çalışma  kağıdında  verilen  değişkenlerle  ilgili
                                   tahminlerini yazmışlardır.
                                 •  Gözlem aşamasında öğrenciler, girişim düzeneğini kullanarak perde üzerinde
         Etkinlik Açıklaması       oluşan saçak genişliğinin nasıl değiştiğini gözlemlemişlerdir.
                                 •  Açıklama aşamasında ise öğrenciler, yapılan gözlemlere dayanarak belirli so-
                                   ruları cevaplamışlardır.
                               Deney: Öğretmen derse başlamadan önce siyah bir kartona, iki kesik açarak (ara-
                               larındaki uzaklık 3 mm olacak şekilde) hazırlamış olduğu bu kartonu sınıfa getir-
                               miştir.  Karton,  kıskaç  yardımıyla  sabitlenmiş  ve  fantın  karşısına  beyaz  bir  perde
                               yerleştirmiştir. Bir lazer kaynağı fantın arkasına konulmuş ve perde üzerinde oluşan
                               girişim deseninde saçaklar gözlenmiştir.

                               Beyin Fırtınası: Sınıf içi yapılan tartışmalarla bu yöntemden faydalanılmıştır.
                               Performans  Görevi:  Öğrencilere  girişim  (Young)  deneyinin  fizik  bilimi  açısından
                               öneminin araştırılması konusunda bir performans görevi verilir.

                               Öğretmen su dalgalarındaki girişim olayının başka dalga türlerinde de gerçekleşip
                               gerçekleşmeyeceğini  öğrencilere  sorar  (İF1).  Öğrencilerden  gelen  cevaplar
                               doğrultusunda  ses  ve  ışıkta  da  girişim  olayının  gerçekleşebileceğini  söyler  (İF2).
                               Öğretmen, ışıkta girişim olayını açıklamak için tahmin et-gözle-açıkla yöntemini
                               kullanır. Bu amaçla hazırladığı aşağıdaki çalışma kâğıdını öğrencilere dağıtır (İF3, SF1).
         Uygulama Süreci
                                                        Tahmin Et – Gözle – Açıkla

                               Etkinlik Adı: Saçak genişliğini etkileyen faktörler
                               a) Tahmin Aşaması: Aşağıda verilen çift yarıkta girişim deneyi düzeneklerinde fant
                               genişliği (d), ışığın dalga boyu (λ), perde ile fant arası uzaklık (L), fant-perde

    174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179