Page 74 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 74
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
3. Görme Yetersizliğin Nedenleri ve Türleri
GY’ye neden olan faktörlerin başında hastalıklar gelmektedir. Bu hastalıklardan GY’ye yol açanlar ara-
sında en yaygınları, kırma kusurları ve kataraktır. Aşağıdaki şekilde GY’nin nedenleri görsel olarak sınıflanmak-
tadır.
• Prematüre
Retinopatisi
• Katarakt
(prematüre
(gözdeki
Ciddi Kırılma Kusurları • Miyop Doğuştan Yapısal Bozukluklar • Glokom (göz Kalıtsal Nedenler • Albinizm Doğum Sonrası Nedenler • Bulaşıcı
doğum
• Retinitis
beyazlık)
sonrasında fazla
Pigmentosa
oksijen verilmesi)
(gece körlüğü/
• Hipermetrop
tavuk karası)
tansiyonu)
• Astigmat
hastalıklar
• Nistagmus
(Alman
(akçıllık)
(istemsiz göz
kızamıkçığı,
titremesi)
Menenjit gibi)
• Kazalar
4. Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri ve Eğitimleri
Görme becerisinin gelişim ve öğrenme süreçlerindeki önemi göz önüne alındığında, görme engelli ço-
cuklar genellikle tipik gelişim gösteren yaşıtlarına kıyasla çeşitli gelişim alanlarında gecikmeler yaşayabilirler.
Bu, görme yetisinin çocukların dünyayı algılamalarında ve öğrenmelerinde temel bir rol oynadığı gerçeğinden
kaynaklanır. GY olan bireyler, görme yetersizliğinin ortaya çıkmaya başladığı dönemden itibaren çevre ile etki-
leşim, nesneler, nesne işlevleri ve olaylar hakkında görsel girdi yoksunluğu yaşamaları nedeniyle birçok gelişim
alanında sınırlılık göstermektedir. Sık sık gözlerini ovalama, nesneleri bulanık görme, göze yakın iş yaparken
kaşlarını çatma, gözlerin ışığa karşı duyarlı olması, nesneleri göze yakın tutma, uzak ya da yakına bakarken
vücudunda bir gerilim duyma, uzak nesnelerle ilgilenmeme, başını tekrarlı olarak sağa sola döndürme vb. dav-
ranışlar, GY olan bireylerde gözlenebilen tanısal davranış özellikleri arasında yer almaktadır (Çakmak, 2011;
Şafak, 2013).
74