Page 72 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 72
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
KAPSAYICI KURALLAR
Etkinlik Adı
Kapsayıcı Kurallar
Öğrenme Hedefi
Kapsayıcı bir sınıf ortamı oluşturmak için kurallar belirler.
Bilgilendirme
Öğretmen: “Şimdi sizinle sınıf ortamımızı iyileştirmek için bir etkinlik yapacağız.” der.
Uygulama / Canlandırma
Aşağıdaki senaryo öğretmen tarafından okunur.
Senaryo
Ahmet 9. Sınıfta okul değiştirmiştir. Yeni sınıfına ilk geldiği gün, sınıfın kapısında kutulara takılmıştır.
Arkadaşları Ahmet’i boş olan masaya yönlendirdiklerinde Ahmet, sıraların arasından geçerken oldukça
zorlanmıştır. Sınıf listesinin ve ders programının yazılı olduğu pano ise Ahmet’in okuyamayacağı kadar
küçük puntoludur. Ayrıca Ahmet sınıf arkadaşlarının onunla tanışmadan önce kendisi hakkında yaptığı
konuşmalardan rahatsız olmuş ve üzülmüştür.
Öğretmen, “Anlatılan olayda Ahmet’in özellikleri hakkında neler söylersiniz? Sizce Ahmet’in sınıfa uyum
sağlayabilmesi için ilk olarak ne yapılmalıdır? ” diye sorar.
Öğrencilerin olay hakkında fikirlerini belirtmesi beklenir.
Ardından sınıfların farklılıklarla bir bütün olduğu, her öğrencinin kendini sınıfa ait hissetmesi için birtakım
düzenlemeler yapılması gerektiği anlatılır. Bu düzenlemeler sınıfın her üyesinin fikirleri değerlendirilerek
oluşturulan “kurallar” olacaktır.
Tartışma
• Öğretmen her öğrenciden sınıflarında farklı gelişim gösteren, dolayısıyla farklı öğrenme özelliklerine
sahip öğrenciler olabileceğini bilmeleri ve bunun üzerine düşünmelerini ister.
• Sınıfın tüm öğrencileri kapsayan bir ortam olduğunu düşünerek sınıf kuralları için önerilerini kâğıtlara
yazmalarını söyler.
• Kâğıtlar toplanır ve önerilerin tümü tahtaya yazılır.
• Öğretmen ve öğrenciler öneriler üzerinde tartışarak sınıf kurallarını oluşturur.
72