Page 18 - DESEN 10
P. 18

1. ÜNİTE                                                                                                                                                       DESEN ÇALIŞMALARINDA IŞIK, GÖLGE VE TON DEĞERLERİ


                                 Bölgesel (Lokal) Aydınlatma
                                 Nesnelerin ışığa dönük yönleri aydınlanır. Bu tür aydınlatmada açık-koyu zıt-
                                 lıkları ile güçlü ve çarpıcı etkiler oluşturulabilir. Barok Dönem’deki desen ve
                                 resimlerde bölgesel ışık kullanılmıştır (Görsel 1.5).



































          Görsel 1.5:  Kendi
          portresi, 1629-1633,
          Rembrandt Van Rijn
          (Remrant Van Rayn),
          Rijksmuseum, Amsterdam,
          Hollanda

                                 Sanatsal kompozisyonlarda ışık-gölge, monotonluğu bozar; kompozisyonu
                                 ilgi çekici hâle getirir. Işık-gölgenin belirgin olmasının, ilgiyi ayakta tutan ve
                                 canlılık veren bir etkisi vardır. Kuvvetli ışık-gölge oyunlarıyla canlı ve dinamik
                                 bir etki elde edilir. Buna karşılık zayıf ışık-gölge; rahatlık, sükûnet ve tekdüze-
                                 liği yani monotonluğu oluşturur. Işığın nesneler üzerindeki etkisini gölge ile
                                 birlikte ele almak gerekir. Her ışık kaynağı nesneler üzerinde gölgeler oluş-
                                 turur. Nesnelerin yüzeyindeki pürüzlülükler, girinti ve çıkıntılar, kavisler ışık
                                 kaynağının  şiddeti  ve  yönüne  göre  farklı  gölgeler  oluşturur.  Bu  bakımdan
                                 ışığın yönü ve şiddeti önemlidir. Bu durum sanatsal çalışmalarda doğal ya da
                                 yapay ışık kaynağının yerini, türünü ve yönünü dikkate almayı zorunlu kılar.
                                 Böylece konuya en iyi görünüşü verecek olan ışık tercih edilir.

                                 Nesnelerin ışık alan aydınlık kısımları ile ışık almayan karanlık kısımları ara-
                                 sında açık, orta ve koyu olmak üzere üç temel ton değeri ortaya çıkar. Bu
                                 tonların da kendi içlerinde çeşitli dereceleri oluşur. Siyahın ışıksızlık, beyazın
                                 ise aydınlık, ışıklılık olduğu düşünüldüğünde ışığın derecesine göre tonlarda
                                 çeşitlilik, ara tonlar, görülmektedir.


          16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23