Page 92 - DESEN 10
P. 92

3. ÜNİTE                                                                                                                                                                  DESEN ÇALIŞMALARINDA NESNE ETÜTLERİ

            OKUMA PARÇASI


            LEONARDO da VİNCİ’NİN DOĞA
            ÇALIŞMALARI
            Peyzajın saf tasvirleri, diğer bir deyişle doğru-
            dan gözlemlenen doğayı tasvir etmek, Leonar-
            do’nun döneminde yeni bir çalışma alanı idi.
            Atölyede  eskizler  veya modellerden  kopyala-
            nan ögeler yardımıyla bir manzara oluşturmak
            geleneksel bir yaklaşımdı. O zamanlar sanat-
            çıların  temel  görevi  doğayı  taklit etmek  olsa
            da o zamana kadar hiçbiri dışarı çıkıp gerçek
            bir manzara resmetmemiştir. Peyzaj, dönemin
            kompozisyonlarında  ana özne olan insan figü-
            rünü desteklemek için tasarlanmış bir aksesuar
            olarak görülüyordu. Bu nedenle Leonardo’nun
            gerçek İtalyan manzaralarını betimleyen çizim-
            leri büyük önem taşımaktadır.
            Klasik zamanlarda bitkiler, esas olarak iyileşti-
            rici güçleri nedeniyle incelendi. Hristiyan Orta
            Çağ’da buna sembolik bir boyut eklendi. (Ör-
            neğin Müjde  resimlerinde  zambak Meryem’in
            saflığının bir sembolü olarak görünür.) Leonardo
            ilk resimlerinde görsel söz dizimini genişletmek
            için sembolik bitkiler de kullandı. 1490’larda
            anatomi ve orantıya karşı ilgisi, atlarla ilgili çalış-
            malarında da görülmektedir. Bu bakış açısı bota-  Görsel 3.13:  Zambak (Detay),1480-85, Leonardo
            nik konusundaki çalışmalarını kökten değiştirdi.   da Vinci, Kraliyet Kütüphanesi, Windsor
            Leonardo, bitkilerin oluşum ve büyüme süreci-
            ni anlamak için dikkatini şeklin görünümünden
            uzaklaştırdı ve ışığın, toprağın ve suyun bitkiler
            üzerindeki etkilerini araştırmaya başladı. Bitkile-
            rin beslenmesi için suyun önemini fark etti.
            Leonardo için resim; heykelden, müzikten ve
            şiirden üstün en yüce sanat ve insana bahşedil-
            miş bilgilerin toplamıydı. Sadece objelerin dış
            görünüşlerini ve şeylerin ardındaki nedenleri
            araştıran tabiat felsefesine denk olabilirdi. Ger-
            çekliğin ve hayal gücünün her yönü temsil edi-
            lebilirdi bu nedenle sanatın sunduğu olanaklar
            sonsuzdu.
               Okuma parçasında anlatılanları sanatçının dünya resim
              sanatına  yaptığı  katkıları  vatan  sevgisi,  dürüstlük,  sabır,  Görsel 3.14:  Bethlehem Yıldızı ve Diğer Bitkiler,
              sorumluluk değerleri açısından değerlendirerek düşünce- 1505-07, Leonardo da Vinci, Kraliyet Kütüphanesi,
              lerinizi söyleyiniz.                      Windsor
            Kaynak 1: https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/l/leonardo/11nature/index.html
            Kaynak 2: Debolini, F. (1998). Art book Leonardo da Vinci, Dost Kitabevi, 6.



          90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97