Page 193 - DESEN 12
P. 193

4. ÜNİTE                                                                     DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP





               Cezanne (Sezeyan) nesneyi geometrik düzlem-
               deele almıştır. (…) geleceğin resmi Kübizme
               temel oluşturmasının yanı sıra Fovizm ve Dışa-
               vurumculuğa da temel atan özgün ve avangard
               bir sanatçıydı. İzlenimcilerin noktalardan oluşan
               hareketli resimlerine karşın Cezanne’in hem
               renk hem desende inşacı  bir tavırda, üslupta
               olduğu görülmektedir. Cezanne portre de göz-
               lere odaklanmıştır. Bu da izleyiciyi yönlendirme,
               resmin içine çekme için etkili bir yöntem olmuş-
               tur. (…)
               Van  Gogh (Ven Gao), yağlıboyasında renkle-
               ri üst üste, yoğun kullanarak enerjisini yüzeye
               yansıttığı gibi aynı durumu deseninde de farklı
               değerdeki çizgi tonalitesi ile yaptığı görülür. Bu
               tavır ifadeyi güçlü kılmıştır. Van Gogh’un yatay
               dikey hareketle çizgi değerlerinde yaratmış ol-
               duğu ritm, figüre hacim kazandırmıştır. Açık-or-
               ta-  koyu  çizgi  değerleri  yerli  yerindedir  yani
               sarsılmaz bir çizgi-ton ilişki birliği vardır. Tüm
               bunlar eşliğinde ifade kendini güçlü bir şekilde
               inşa etmektedir (Görsel 4.46).

               (…) Ekspresyonizm kendisinden bir önceki dö-
                                                           Görsel 4.46:  Genç adam, 1884-85, Van Gogh, Van
               nem  olan  izlenimci  estetiğe  karşı  tepki  olarak   Gogh Müzesi, Amsterdam, Hollanda
               doğmuştur. Ekspresyonizm, ekonomik sorunla-
               rın yaşandığı 20. yüzyılın ilk yıllarında Almanya   Die Brücke (Day Bırak) (köprü) Üzerinde
               da ortaya çıkmıştır.                        Çizim analizi.

               Ekspresyonistlerin desenlerinde tıpkı yağlıboya  Dört mimarlık öğrencisi 1906’da Dresden’de bir
               tablolarında olduğu gibi dışa vurum görülmek- araya gelerek sanatçılar derneği kurmuşlardır.
               tedir. (…) ekspresyonizm terimi, çarpıtılma ve  Erns Ludwig Krichner (Örns Ladving Kırçnır), Eri-
               biçimlerin zorlanarak yalınlaştırılması anlamıyla  ch Heckel (Erik Hekıl), Karl Şchmidt Ruttluf (Kal
               sınırlanmıştır. (…)                         Şimit Radlıv) ve Frits Bleyl (Fret Bleyel)’in arala-
                                                           rında  bulunduğu sanatçılar  De Brücke  (köprü)
               Dışa vurumculuk bir modern sanat anlayışıdır.
                                                           grubunu oluşturmuşlardır. (…) Tüm bu sanat-
               Buna ek olarak sanatçının içe yönelik, dünyayı
                                                           çılar, desenlerinde günlük yaşama dair konula-
               ve hayatı anlayış, kavrayış, yorumlayış biçimidir
                                                           rı ele alıyorlardı. Doğa görünümleri, sokaklar,
               de. Bu terim sanat tarihi ve eleştiri dilinde Röne-
                                                           portreler, atölyelerinden ve canlı modellerinden
               sans sonrası süre gelen tabiat taklitçiliğine karşı
                                                           görüntüler. (…)
               koyan, figüratiften nonfigüratife geniş yelpaze
               sergileyen modernizmin içinde süreklilik göste-
               ren bir ifade biçimidir.





                                                                                                     191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198