Page 193 - DESEN 12
P. 193
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP
Cezanne (Sezeyan) nesneyi geometrik düzlem-
deele almıştır. (…) geleceğin resmi Kübizme
temel oluşturmasının yanı sıra Fovizm ve Dışa-
vurumculuğa da temel atan özgün ve avangard
bir sanatçıydı. İzlenimcilerin noktalardan oluşan
hareketli resimlerine karşın Cezanne’in hem
renk hem desende inşacı bir tavırda, üslupta
olduğu görülmektedir. Cezanne portre de göz-
lere odaklanmıştır. Bu da izleyiciyi yönlendirme,
resmin içine çekme için etkili bir yöntem olmuş-
tur. (…)
Van Gogh (Ven Gao), yağlıboyasında renkle-
ri üst üste, yoğun kullanarak enerjisini yüzeye
yansıttığı gibi aynı durumu deseninde de farklı
değerdeki çizgi tonalitesi ile yaptığı görülür. Bu
tavır ifadeyi güçlü kılmıştır. Van Gogh’un yatay
dikey hareketle çizgi değerlerinde yaratmış ol-
duğu ritm, figüre hacim kazandırmıştır. Açık-or-
ta- koyu çizgi değerleri yerli yerindedir yani
sarsılmaz bir çizgi-ton ilişki birliği vardır. Tüm
bunlar eşliğinde ifade kendini güçlü bir şekilde
inşa etmektedir (Görsel 4.46).
(…) Ekspresyonizm kendisinden bir önceki dö-
Görsel 4.46: Genç adam, 1884-85, Van Gogh, Van
nem olan izlenimci estetiğe karşı tepki olarak Gogh Müzesi, Amsterdam, Hollanda
doğmuştur. Ekspresyonizm, ekonomik sorunla-
rın yaşandığı 20. yüzyılın ilk yıllarında Almanya Die Brücke (Day Bırak) (köprü) Üzerinde
da ortaya çıkmıştır. Çizim analizi.
Ekspresyonistlerin desenlerinde tıpkı yağlıboya Dört mimarlık öğrencisi 1906’da Dresden’de bir
tablolarında olduğu gibi dışa vurum görülmek- araya gelerek sanatçılar derneği kurmuşlardır.
tedir. (…) ekspresyonizm terimi, çarpıtılma ve Erns Ludwig Krichner (Örns Ladving Kırçnır), Eri-
biçimlerin zorlanarak yalınlaştırılması anlamıyla ch Heckel (Erik Hekıl), Karl Şchmidt Ruttluf (Kal
sınırlanmıştır. (…) Şimit Radlıv) ve Frits Bleyl (Fret Bleyel)’in arala-
rında bulunduğu sanatçılar De Brücke (köprü)
Dışa vurumculuk bir modern sanat anlayışıdır.
grubunu oluşturmuşlardır. (…) Tüm bu sanat-
Buna ek olarak sanatçının içe yönelik, dünyayı
çılar, desenlerinde günlük yaşama dair konula-
ve hayatı anlayış, kavrayış, yorumlayış biçimidir
rı ele alıyorlardı. Doğa görünümleri, sokaklar,
de. Bu terim sanat tarihi ve eleştiri dilinde Röne-
portreler, atölyelerinden ve canlı modellerinden
sans sonrası süre gelen tabiat taklitçiliğine karşı
görüntüler. (…)
koyan, figüratiften nonfigüratife geniş yelpaze
sergileyen modernizmin içinde süreklilik göste-
ren bir ifade biçimidir.
191

