Page 194 - DESEN 12
P. 194
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP
James Ensor (Ceyims Ensor)’ın resimlerinde
belli konular hakimdir. Sirk, balo, parti ortamı
resmedilmiştir; lüks ve şatafat içinde yaşayan
kesimin hayatına eleştirel bir yaklaşım söz konu-
sudur. (…) sanatçı çizgilerin yoğun kullanımıyla
yarattığı atmosferde ana fikri etkin etkin ve vu-
rucubir şekilde ifade etmiştir (Görsel 4.47).
Der Blaue Reiter (Blav Raydır) Üzerinde Çizim
Analizi
1909’da “Yeni Münih Sanatçılar Derneği’’ adı al-
tında bir grup kuruldu. Kurucu üyeler; Jawlensky
(Calenski), Kanoldt (Kınolt), Erblösh (Örbılaşh),
Kandinsky (Kendenski) ve Münterü (Mantır)’di.
(…) bu sanatçılar artık dünyayı eserleriyle yan-
sıtmaktan bıkmışlardı. Onu artık görünür kılmak
istiyorlardı. İzleyicisine onunla iletişim kurma
olanağı sağlayacak bir resim dili arayışı içindey-
diler.(…)
Kandinsky’nin deseninde Japon kaligraflarının
izleri görülürken bu izler sadece fırça izlerini Görsel 4.47: Hop Kurbağasının İntikamı, 1898,
James Ensor, Clark Sanat Enstitüsü
hatırlatmakla sınırlıdır. Farklı yapılardaki çizgi
değerleri sanatçının amaçladığı ritmi mümkün
kılmaktadır.(…)
Ekspresyonizmin der Blaue Reiter temsilcilerin-
den olan Augusto Macke (Agust Make) “İki kız”
adlı desen çalışmasında açık koyu dengesinin
sağlanmasının amaçlandığını görmek mümkün-
dür. Figürler iki büyük açık leke olarak resmin
ön planında yerlerini alırken koyu lekelerle arka
plandan ayrıldıkları, açık ve koyu derecelerin
hiyerarşik bir biçimde vurucu yerlerini aldıkları
görülür. (…)
Görsel 4.48: İki Kız, 1914, August Macke, Özel
koleksiyon
192

