Page 194 - DESEN 12
P. 194

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                          DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP





            James Ensor (Ceyims  Ensor)’ın  resimlerinde
            belli konular hakimdir. Sirk, balo, parti ortamı
            resmedilmiştir; lüks ve şatafat içinde yaşayan
            kesimin hayatına eleştirel bir yaklaşım söz konu-
            sudur. (…) sanatçı çizgilerin yoğun kullanımıyla
            yarattığı atmosferde ana fikri etkin etkin ve vu-
            rucubir şekilde ifade etmiştir (Görsel 4.47).

            Der Blaue Reiter (Blav Raydır) Üzerinde Çizim
            Analizi
            1909’da “Yeni Münih Sanatçılar Derneği’’ adı al-
            tında bir grup kuruldu. Kurucu üyeler; Jawlensky
            (Calenski), Kanoldt (Kınolt), Erblösh (Örbılaşh),
            Kandinsky (Kendenski) ve Münterü (Mantır)’di.
            (…) bu sanatçılar artık dünyayı eserleriyle yan-
            sıtmaktan bıkmışlardı. Onu artık görünür kılmak
            istiyorlardı. İzleyicisine onunla iletişim kurma
            olanağı sağlayacak bir resim dili arayışı içindey-
            diler.(…)
            Kandinsky’nin deseninde Japon kaligraflarının
            izleri görülürken bu izler sadece fırça izlerini   Görsel 4.47:  Hop Kurbağasının İntikamı, 1898,
                                                               James Ensor, Clark Sanat Enstitüsü
            hatırlatmakla sınırlıdır. Farklı yapılardaki çizgi
            değerleri sanatçının amaçladığı ritmi mümkün
            kılmaktadır.(…)
            Ekspresyonizmin der Blaue Reiter temsilcilerin-
            den olan Augusto Macke (Agust Make) “İki kız”
            adlı desen çalışmasında açık koyu dengesinin
            sağlanmasının amaçlandığını görmek mümkün-
            dür. Figürler iki büyük açık leke olarak resmin
            ön planında yerlerini alırken koyu lekelerle arka
            plandan ayrıldıkları, açık ve koyu derecelerin
            hiyerarşik bir biçimde vurucu yerlerini aldıkları
            görülür. (…)










                                                         Görsel 4.48:  İki Kız, 1914, August Macke, Özel
                                                                        koleksiyon







          192
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199