Page 195 - DESEN 12
P. 195

4. ÜNİTE                                                                     DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP





               Franz Marc (Fırans Mark) 1910’da ana sanatsal teması hayvanları çalışmalarında kullandı. Bunları
               ruhsal yenilenmenin bozulmamış sembolleri olarak görüyordu. Rengin natüralist kullanımını red-
               detti ve figür ve manzaranın, madde ve ruhun kozmik birliğini aradı (Görsel 4.49). Aralık 1910’da
               Kandinsky ile tanıştı ve onunla aynı yılın ilerleyen zamanlarında ilk Blaue Reiter sergisini düzenledi
               ve 1912 almanağını ortak editörlüğünü yaptı. Münih ve Berlin Ekspresyonist çevrelerini birbirine
               bağladı.
               Sonuç  olarak  eksprestyonistlerin  desenlerinde  genel  olarak  çizgilerin  tek  yönde  olmayıp  farklı
               yönlerde bir tarama stili işlediği görülür. Çeşitli yönleri izleyen, bazen karalama gibi nitelendirebi-
               leceğimiz desenlerine içerik bağlamında baktığımızda, Birinci Dünya Savaşı’nın yıkıcı, derin etki-
               lerini yaşamış olan sanatçıların portre veya diğer betimlemelerinde çok daha net görülmektedir.



































                     Görsel 4.49:  Gökkuşağı ile Mavi At, 1913, Franz Marc, MoMa Modern Sanat Müzesi, ABD





















               Kaynakça: 600 Yıllık Desen Serüveni Ustalara Saygı, Medine Irak; s. 32-42, Yalın Yayıncılık, 2019, İstanbul.



                                                                                                    193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200