Page 195 - DESEN 12
P. 195
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP
Franz Marc (Fırans Mark) 1910’da ana sanatsal teması hayvanları çalışmalarında kullandı. Bunları
ruhsal yenilenmenin bozulmamış sembolleri olarak görüyordu. Rengin natüralist kullanımını red-
detti ve figür ve manzaranın, madde ve ruhun kozmik birliğini aradı (Görsel 4.49). Aralık 1910’da
Kandinsky ile tanıştı ve onunla aynı yılın ilerleyen zamanlarında ilk Blaue Reiter sergisini düzenledi
ve 1912 almanağını ortak editörlüğünü yaptı. Münih ve Berlin Ekspresyonist çevrelerini birbirine
bağladı.
Sonuç olarak eksprestyonistlerin desenlerinde genel olarak çizgilerin tek yönde olmayıp farklı
yönlerde bir tarama stili işlediği görülür. Çeşitli yönleri izleyen, bazen karalama gibi nitelendirebi-
leceğimiz desenlerine içerik bağlamında baktığımızda, Birinci Dünya Savaşı’nın yıkıcı, derin etki-
lerini yaşamış olan sanatçıların portre veya diğer betimlemelerinde çok daha net görülmektedir.
Görsel 4.49: Gökkuşağı ile Mavi At, 1913, Franz Marc, MoMa Modern Sanat Müzesi, ABD
Kaynakça: 600 Yıllık Desen Serüveni Ustalara Saygı, Medine Irak; s. 32-42, Yalın Yayıncılık, 2019, İstanbul.
193

