Page 51 - DESEN 12
P. 51
1. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA DUYGULARIN İFADESİ
Roma sanatında portre heykellerinde, model-
lerin kendi karakterinin yansıtılmasına önem
verildiği, yüzün her türlü mimik ve hareketlerle
gösterildiği görülmektedir (Görsel 1.66). Orta
Çağ’ın sonrasında yeni bir dönemi haber veren
Descartes (Dekart) doğayı ve evreni ölçülere
göre belirlemeye ve matematiği temel alan bir
düzeni kurmaya çalışmıştır.
Açıklanan yeni düşünceler ve buluşlar, dünya ve
evreni hayal üzerine değil, gözlem ve ölçülere
dayalı gerçeklik üzerine kurmaktadır. Rönesans
ile birlikte insanın fiziksel yapısı önem kazanmış
ve anatomi bilim dalı olmuştur. Devam eden sü-
reçte bilimde ve sanatta insan merkezli bir ba-
kış açısı gelişmiştir. Portre resminde figürün ait
olduğu kişiyle olan benzerliği, onun karakterini
yansıtan mimikleri ön plana çıkmaktadır. Örne- Görsel 1.66: Bir adamın mermer büstü, MS 1. yy.,
Metropolitan Müzesi, ABD
ğin, Michelangelo’nun Papa’yı sembolize eden
ihtiyar bir insandan geliştirdiği dev Musa Heykeli (Görsel 1.67), kendisinin ürettiği bir karakterdir.
Leonardo ise duyguların farklılıklarını hissettiren çalışmalarını insan yüzüne en sade biçimde yan-
sıtmayı başarmıştır. Rönesans sanatında, insanının duygusal durumunun önem kazandığı ve sıklık-
la portrelerde vurgulandığı buradan anlaşılmaktadır (Görsel 1.68)…
Görsel 1.67: Musa Heykeli, 1513-15, Michalangelo, Görsel 1.68: Mona Lisa, 1503-19, Leonardo
Roma, İtalya da Vinci, Louvre Müzesi, Fransa
49

