Page 58 - DESEN 12
P. 58
Görsel 1.66b: Dinlenme (Detay), ?, Nicolas Pietersz, Berchem Hampshire
Koleji Sanat Galerisi
İkinci planda orta bölüme gelen ışıkla, açık-koyu zıtlığı artmış ve detayların daha iyi görülmesi sağlanarak
izleyenlerin dikkati buraya çekilmek istenmiştir. Ayrıca birinci plandaki yatay koyu lekeyi dengelemek için
atın arkasından yelesine, ineğin kafasından eşeğin arkasına ve kulaklarına doğru dikey algılanan bir koyu
leke oluşturmuştur. Daha sonra diğer hayvanların üzerine orta ve koyu değerde lekeler dağıtılarak açık leke
değerindeki ineğin gövdesi ortaya çıkarılmıştır.
Görsel 1.66c: Dinlenme (Detay), ?, Nicolas Pietersz, Berchem Hampshire
Koleji Sanat Galerisi
Üçüncü planda mekân ve figürlerin flulaştırılarak geride kalmaları sağlandığı, daha gerilere doğru çizgi ve
lekelerin iyice eridiği görülmektedir. Böylece çizgi perspektifi kuralından faydalanılarak mekânda derinlik
algısı oluşturulmuştur.
Ön plandaki hayvan figürü, ikinci plandaki figür grubundan aralarında mesafe olacak şekilde ayrı düzenlen-
miştir. Böylece arka plandaki insan ile keçi figürü, ortadaki keçi ve eşek ile dengelenerek figürler arasında
aralık-mesafe ilişkisi oluşturulmuştur.
Hayvan figürleri arasındaki farklı duruşlar, mekânı ortaya çıkaran farklı değer ve yöndeki çizgiler, arka
planda görülen ağaçlar ile dağ oluşumlarının yönü, kompozisyonda hareket ve yön ilkesinin sağlandığını
göstermektedir.
56