Page 66 - DESEN 12
P. 66

NEŞET GÜNAL
                  1923 tarihinde Nevşehir’e bağlı Özyayla köyünde dünyaya gelen Neşet Günal, sağlam deseni ve figüratif
                  anlayışıyla modern Türk resim sanatı tarihindeki yerini almıştır. 1939 yılında başladığı Devlet Güzel Sa-
                  natlar Akademisindeki eğitimi süresince Nurullah Berk, Sabri Berkel ve Leopold Levy’nin (Leopold Levi)
                  atölyelerinde çalışmıştır. Bu atölyelerde tanıştığı Mümtaz Yener, Nuri İyem ve Avni Arbaş gibi sanatçılardan
                  etkilenmiştir. 1940 yılında Türk resminde yeni bir tarz oluşturmak amacıyla toplumsal sorunları yansıtan
                  ve ulusal bir sanat anlayışını benimseyen bu sanatçılar, toplumcu gerçekçi bir anlayışla gündelik yaşamı
                  işlemişlerdir. 1940’ta akademi salonlarında 1. Talebe Sergisi’ni açan sanatçılar, ardından 1941 yılındaki ilk
                  liman sergisi ile Yeniler Grubu’nu kurmuşlardır.

                  Neşet Günal, 1946 yılında Akademiden birincilikle mezun olduktan sonra 1948 yılında Paris’te Andre Lhote
                  (Andre Lot) ve ardından Fernand Leger’nin (Fernand Leji) atölyesinde sanat eğitimini sürdürmüştür. Burada
                  duvar resmi ve fresk tekniğini öğrenerek 1954 yılında Türkiye’ye dönen Günal, Akademiye asistan olarak
                  atanmıştır. İlk kişisel sergisini 1955 yılında Ankara Helikon Derneği Galerisi’nde açmış, 1956 yılında yeni
                  meclis binası resimleri için görevlendirilmiştir. Ankara Hacettepe Hastanesi duvarlarına fresk tekniğiyle du-
                  var resmi yapmış, 1958 yılında ikinci kişisel sergisini İstanbul Şehir Galerisi’nde açmıştır. 1963 yılında ikinci
                  kez Paris’e giderek vitray ve goblen eğitimi almış, 1969 yılında 30. Devlet Resim Heykel Sergisi’nde “Kör
                  Hasan’ın Oğlu” adlı çalışmasıyla resim dalında birincilik ödülü almıştır.
                  Neşet Günal; Türk resim sanatında Anadolu insanının toprakla bütünleşen yaşam biçimi, yöresellik olgusu
                  ve toplumsal gerçekler üzerinde durmuştur. İnsanların kültürel yaşantısını ve mücadelesini kuvvetli deseni
                  ve figüratif tarzı ile yansıtmıştır . Resimlerindeki belirleyici üslubu; ağırbaşlı iri figürler, kaba giysiler, büyük
                  el ve ayaklardır (Görsel 1.78). Toprağa bağlı yaşayan Anadolu insanının vefalı yaşamını anlatan Günal,
                  bunu yaparken toplumsal yaşama biçimini titiz bir şekilde ele almıştır.

                  Yurt içinde ve dışında birçok karma sergiye katılan ressam, Akademi’de uzun yıllar çalışarak 1970 yılında
                  profesör olmuştur. Günal, 26 Kasım 2002 tarihinde İstanbul’da vefat etmiştir.










































                       Görsel 1.78: Köylüler, 1965, Neşet Günal, özel koleksiyon





            64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71