Page 13 - DESEN 9
P. 13

KİTABIN TANITIMI



               2. ÜNİTE                                          DESEN ÇALIŞMALARINDA SANATIN ÖGELERİ VE İLKELERİ
               HAREKET-YÖN                          UYGULAMA
               Hareket bir sanat eserinde sanat ögelerinin kullanılmasıyla izleyici gözünün belirlenen bölgelere yön-
               lendirilmesidir. Çizgi, leke, biçim, açık-koyu, doku, ışık-gölge zıtlıklarıyla hareket oluşturulabilir. Hareket
               görsel ögeleri birbirine bağlayarak ilişkilendiren bir ilkedir. Sanatsal çalışmalarda hareket ikiye ayrılır.
                •  Biçimsel hareket: Görsel ögelerin birbirleriyle ilişkileri sonucu ortaya çıkan hareket izlenimidir.
                 Örneğin açık-koyu, çizgi ve biçim farklılıkları ile oluşan hareket izlenimi veya eğri çizgilerin hare-
                 ket, düz çizgilerin hareketsizlik oluşturması.
                •  Doğal hareket: Gerçek hayatta var olan nesne ve figürlerin bilinen hareketleridir. Koşan at,
                 uçan kuş ve dans eden, yürüyen insanlar örnek olarak verilebilir.
                 İNCELEME



                                                                   Görsel 2.43:  Sirkte: Eyersiz, 1899, Henry
                                                                   De Tolous Lautrec, Risd Müzesi, ABD
                                                   Görsel 2.43’ü resim yüzeyinde sanat ögelerinin kullanımıyla hareket-yön oluşumu açısından in-
                                                   celeyiniz.
                                                   Görsele bakarak desenini çiziniz.
                                                   Çiziminizi yaparken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
                                                   •   Görseldeki kompozisyonun kâğıt yüzeyinde kapladığı alanı ölçülerinize göre belirleyiniz.
                                                   •   Detayları dikkate almadan görselin bir taslağını araştırma çizgileriyle kütle olarak çiziniz.  Uygulama ve
                                                   •   Taslaktaki nesnelerin şekillerini, açık ve koyu alanların yerlerini, nesnelerin büyüklük ve geniş-
                                                    liklerini kaleminizi fazla bastırmadan hafifçe belirleyiniz.  yönergeleri
                                                   •   Ön plandan arka plana doğru açık-orta-koyu çizgileri kullanarak çiziminizi geliştiriniz.
                                 Görsel 2.42:  Sirkte İspanyol
                                 Yürüyüşü, 1899, Henry De Tolous   •   Desenini çizdiğiniz görsel ile çalışmanızı karşılaştırınız. Doğruluğundan emin olduktan sonra   bu bölümde
                                 Lautrec, Metropolitan Müzesi, ABD  kompozisyondaki figürlerin yapısını çizgisel olarak çalışınız.
                Görsel 2.42’yi resim yüzeyinde hareket ve yön oluşumu açısından inceleyerek aşağıdaki soruları   •   Çalışmanızda istediğiniz çizgi değerlerini elde etmek için 3B, 4B, 5B yumuşak uçlu kalemler
                cevaplayınız.                       kullanabilirsiniz.                     yer alır.
                •   Görselde en belirgin sanat ögesi hangisidir?  •   Çalışma esnasında iki boyutlu resim yüzeyinde sanatın ögeleriyle zıtlıklar oluşturarak hareket
                •   En belirgin sanat ilkesi hangisidir?  ve yönün sağlanacağını unutmayınız.
                •   Kompozisyonda hareket ve yön nasıl oluşturulmuştur?  Kullanılacak malzemeler: 35X50 cm resim kâğıdı, yumuşak uçlu resim kalemleri, silgi.
               68                                                             69
                       İnceleme ve yönergeleri
                         bu bölümde yer alır.


                   Okuma parçası                   Ölçme ve değerlendirme bu
                 bu bölümde yer alır.                    bölümde yer alır.




               1. ÜNİTE                                                DESENİN TANIMI VE ÇEŞİTLERİ
                OKUMA PARÇASI                      ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                DESEN BİÇİM DEĞİLDİR               A) Aşağıdaki soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                Degas  (Döga)  resimden  söz  etmeyi  severdi,   1. “Plastik sanatlarda sanatçının gördüğü nesneyi veya düşündüğü imgeyi duygusal ve yorumsal
                başkasının söz etmesine ise pek katlanamazdı.   tepkisiyle bütünleştirerek yüzey üzerinde bıraktığı izi olarak açıklanabilir.“
                (…)
                Ona: “İyi ama desen deyince ne anlıyorsunuz?’’   Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
                diye sorardım. Yanıt verirdi: “Desen biçim de-  A) Desen B) Gravür   C) Heykel sanatı
                ğildir. Biçimi görmenin yoludur.” (…)     D) Yağlı boya  E) Yazı
                Söylemek  istediği  şey  konusunda  bir  varsayı-  2. Sanatçı desen çizerken ilk anlatım aracı olarak çoğunlukla aşağıdakilerden hangisini
                mım vardı kuşkusuz. ”Yerleştirme” dediği şey-  kullanır?
                le, yani nesnelerin uygun biçimde betimlenme-  A) Çizgi B) Doku
                                                       C) Fotoğraf çekme
                si  ile  “desen”  dediği  şeyi,  yani  bir  sanatçının
                gerek görme gerek uygulama biçiminin o doğ-  D) Konuşma  E) Müzik
                ru betimlemeyi, örneğin aydınlık kutuyla elde   3.  “İmgelerin  zihinle  anlamlandırdığı  bir  süreç”  olarak  açıklanan  kavram  aşağıdakilerden
                edilen betimlemeyi özel olarak bozmasını karşı   hangisidir?
                karşıya koyuyordu.
                                                    A) Dokunma algısı  B) Duyma algısı       C) Görsel algı
                Bu tür bir kişisel hata şeyleri çizgiyle, gölgelere   D) Uzay algısı       E) Zaman algısı
                betimleme  çalışmasının  bir  sanat  olabilmesini
                sağlar. (…)                        4. “Gözlerin algıladığı bilgiyi ellere yönlendirerek eller ve gözlerin eş zamanlı kullanımını
                                                    gerektiren aktiviteler yapabilme kabiliyeti“ aşağıdakilerden hangisi ile açıklanır?
                Sanatçılar içinde durum bambaşkadır. Sanatçı-  Görsel 1.33:  Edouard Manet (Eduvard Mone)
                nın değeri, bir figür, bir sahne ya da bir manzara  Yarışlarda, 1865, Edgar Degas (Edgar Dögea),   A) El-göz koordinasyonu  B) Fiziksel gelişim  C) Görsel hafıza
                üstünden, bir kişinin yatkınlığında istencini de  Metropolitan Müzesi, ABD  D) Kas esnekliği       E) Refleks
                gereksinimlerini de aktarım, yeniden biçimlen-  5. Desen çalışmalarında kullanılan temel malzeme üçlüsü aşağıdakilerden hangisidir?
                dirme gücünü de açığa vuran aynı yöndeki ya   A) Suluboya-fırça-kâğıt
                ada eğilimdeki bir takım eşitsizliğe bağlıdır.
                Bu saydıklarıma şeylerde rastlanmaz; iki farklı   B) Kalemtıraş-silgi-defter
                kişide de aynı olmazlar asla.       C) Kurşunkalem-silgi-kâğıt
                Dolayısıyla,  Degas’ın  sözünü  ettiği  “görme   D) Keçeli kalem-kâğıt-silgi
                biçimi” geniş anlamda anlaşılmalı, var olma,   E) Bristol-tükenmez kalem-silgi
                yapabilme, isteme biçimi gibi şeyleri de içer-  6. Aşağıdakilerden hangisi nitelik bakımından bir desen çeşididir?
                melidir.
                                                    A) Artistik desen  B) Çizgisel desen  C) Lekeyle desen
                Degas, sanırım, Zola’dan duyduğu, Zola’nın   D) Serbest desen  E) Tonla desen
                da  Bacon’dan  duyduğu,  Sanat’ı  tanımlayan
                şu sözü sık yenilerdi. Homa additus naturae.   7. Desen çiziminde kullanılan kalemlerin yumuşaklık derecesi aşağıdakilerden hangisinde
                (Doğaya eklenmiş insan.) geriye bu sözcükle-  doğru sırada verilmiştir.
                rin her birine bir anlam kazandırmak kalıyor   A) H-HB-2B-3B
                yalnızca.(…)                        B) HB-H-2H-2B
                •   Dürüstlük, sabır, sorumluluk değerleri   C) 2B-2H-HB-H
                 açısından okuma parçası hakkındaki   Görsel 1.34:  Dökümlü kumaşlı figür çalışması, 1857-
                 düşüncelerinizi söyleyiniz.  58, Edgar Degas, Metropolitan Müzesi, ABD  D) HB-3B-4B-4H
                                                    E) H-3H-3B-HB
                Kaynak: Degas Dans Desen, Paul Valery, Çeviren: Orçun Türkay, YKY yayınları, sy.47. 48. 49, Bilnet Matbaacılık ve
                Yayıncılık A.Ş. İstanbul 2018,
               30                                                             31
                                                                                                      11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18