Page 168 - DESEN 9
P. 168

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                  DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ


            OKUMA PARÇASI


            RÖNESANS VE PERSPEKTİF
            Ortaçağ, öbür dünyadaki kurtuluşa, Rönesans ise dünyevi yetkinliğe önem ve bu dünyadaki
            kurtuluşa önem veriyordu. (…) Yeniçağın mantığı önce resim sanatında biçimlenmeye başladı.
            Yeniçağ’da bakış, insanın görüş açısıydı ve bu noktadan bakış, optik görüntüyü zorlayan pers-
            pektife gerek duyuyordu. Böylece doğa görüntüsü, biçimlenerek nesne oluyordu. Bu nedenle
            Rönesans, yeni dünya görüşüne paralel olarak bilimsel perspektifi ortaya koyacaktı; dolayısıyla
            Orta Çağ’ın dikey Gotik biçimi yerine yatay biçim geliyordu. Sonsuzluk yerine ölçü, çok parçalılık
            yerine sakin ve dünyevi yapı tarzı ortaya çıkıyordu. Yeni Çağ’ın hayat amacı, bu dünyanın sorun-
            larının çözülmesiydi. Doğa bilginleri, denizlerin keşfine çıkan cesur kaptanlar ve mucitler, hep bu
            dünyanın kazanılması görüşündeydiler. Demek ki bu çağda görülen keşifler tesadüfen başlamı-
            yordu. (…) Mimar-heykelci Brunelleschi (1377-1446) ilk kez bilimsel olarak tek bakış noktasına
            göre perspektif bilimini ortaya koyuyordu. Hiç kuşkusuz perspektifin Antikçağ’da da hissedildiği
            ve bu alanda kimi çalışmaların yapıldığını bilmiyor değiliz. Ancak bunlar, bizim Pompei’de gör-
            düğümüz “paralel perspektif” idi. Ayrıca Romalı mimar Vitruvius ile Lucretius Carus’un (Lukret-
            yus Karus) “kaçış noktası”nı bildiklerini de saptıyoruz. Ancak bu buluşun resimde kullanılmadığı
            anlaşılmaktadır.
            Bu nedenle o sıralardaki mekân tespitinin, diğer gözlemlerde olduğu gibi, duygusal alanda kal-
            dığı görülmektedir. Buradan da Antikitenin bilimsel bir sistem aramadığını, bu arama iradesinin
            Yeni Çağ’a özgü olduğunu saptıyoruz. Yeni Çağ’da resim yapısında göz önünde tutulan eşyaya
            göre ele alındığını görüyoruz. (…)
            Resimde kaçış noktasını ilk bulan ressam Ambrogio Lorenzetti (Ambroco Lorensetti), Antik Dö-
            nem’de yaşamış olan Ptolemeus (Potolemus) ’un optik anlayışını incelememişti. Lorenzetti “Teb-
            liğ” adlı resimde (1334), zemini, kaçış noktasına göre belirliyor. Aslında 1300’lü yıllarda Giotto
            (Ciotto) mekân biçimlemesine ilk adımları atmıştı. Çünkü Giotto üç boyutlu figürlerin üzerinde
                                                        durduğu zeminin tespitine daha o zamanlar
                                                        gereksinim duymuştu. Giotto’dan sonra gelen
                                                        ressamlar  da mekânı  duygusal olarak  sapta-
                                                        maya devam etmişlerdi. İlk olarak Brunellesc-
                                                        hi bu tahmini duygusal mekân biçimlemesini,
                                                        bilimsel bir çizim üzerine oturtuyordu. Bu yeni
                                                        biçim, bilimsel biçimlendirmeye göre Floransalı
                                                        ressam Paolo Ucello, karısını uyurken resmedi-
                                                        yor ve bu husustaki görüşünü “Perspektif ne
                                                        kadar tatlı!” sözleriyle belirtiyordu. 1480 yılın-
                                                        da İtalyan ressam Piero della Francesca (Piero
                                                        della Françeska), Euklid’e (Öklid) dayanarak
                                                        perspektif üzerine üç ciltlik bir eser meydana
                                                        getiriyordu. Leonardo da Vinci de resim hakkın-
                                                        da, ünlü kitabında perspektif için “resmi idare
            Görsel 4.57:  Roma Dönemi Villadan Bir Oda   eden dümen” diye yazıyordu. Bunlara paralel
            Freski, MÖ 50-40, Boscoreale (Boskoriale), İtalya




          166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173