Page 169 - DESEN 9
P. 169

4. ÜNİTE                                                             DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ

               OKUMA PARÇASI


               olarak İtalya dışında Hollanda Rönesansı’na yön veren 1441’de ölen Ressam Jan Van Eyk (Jan
               Van Ayk) da matematik ve doğa gözlemi ile bu işin altından kalkacağını anlamış ve bu yolda ça-
               lışmaya başlamıştı. Bilimsel çizgi perspektifi Hollanda’da Eyk’tan tam 120 yıl sonra uygulanmaya
               başlanabilmişti. (...) Dürer bile bu mekân hatasını ortadan kaldırmak için bu bilimi öğrenmek
               amacıyla  gizlice  İtalya’ya  gitmişti.  Bu  hususlar  onun  yazılarından  anlaşılmaktadır.  (…)  Bu  sıra-
               larda perspektifin dilden dile gizli bir bilim olarak dolaştığı bir sır olarak saklandığı anlaşılıyor.
               Gerçekten, doğa gözlemine dayanarak figürün optik hacmini yakalama, Rönesans sanatçılarının
               birçoğunda görülmektedir. Dünyada insan figürü ilk kez, optik görüntülü bir mekân içinde sap-
               tanabilmişti. Yani Orta Çağ’ın kutsal dünyası yerine bu dünyanın gözlemine dayalı bir mekân
               dünyası ele alınmaktadır. (...)

               •   Okuma parçasında adı geçen sanatçıların dünya resim sanatına yaptığı katkıları vatan sevgisi,
                   dürüstlük, sabır, sorumluluk değerleri açısından değerlendirerek düşüncelerinizi söyleyiniz.
               Kaynak: Turani, A. (1992).  Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.



















































                  Görsel 4.58:  Müjde, 1344, Ambrogio Lorenzetti Ulusal Resim Galerisi, Siena, İtalya




                                                                                                    167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174