Page 169 - DESEN 9
P. 169
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ
OKUMA PARÇASI
olarak İtalya dışında Hollanda Rönesansı’na yön veren 1441’de ölen Ressam Jan Van Eyk (Jan
Van Ayk) da matematik ve doğa gözlemi ile bu işin altından kalkacağını anlamış ve bu yolda ça-
lışmaya başlamıştı. Bilimsel çizgi perspektifi Hollanda’da Eyk’tan tam 120 yıl sonra uygulanmaya
başlanabilmişti. (...) Dürer bile bu mekân hatasını ortadan kaldırmak için bu bilimi öğrenmek
amacıyla gizlice İtalya’ya gitmişti. Bu hususlar onun yazılarından anlaşılmaktadır. (…) Bu sıra-
larda perspektifin dilden dile gizli bir bilim olarak dolaştığı bir sır olarak saklandığı anlaşılıyor.
Gerçekten, doğa gözlemine dayanarak figürün optik hacmini yakalama, Rönesans sanatçılarının
birçoğunda görülmektedir. Dünyada insan figürü ilk kez, optik görüntülü bir mekân içinde sap-
tanabilmişti. Yani Orta Çağ’ın kutsal dünyası yerine bu dünyanın gözlemine dayalı bir mekân
dünyası ele alınmaktadır. (...)
• Okuma parçasında adı geçen sanatçıların dünya resim sanatına yaptığı katkıları vatan sevgisi,
dürüstlük, sabır, sorumluluk değerleri açısından değerlendirerek düşüncelerinizi söyleyiniz.
Kaynak: Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Görsel 4.58: Müjde, 1344, Ambrogio Lorenzetti Ulusal Resim Galerisi, Siena, İtalya
167