Page 199 - DESEN 9
P. 199

5. ÜNİTE                                                                           DESENDE KOMPOZİSYON

               OKUMA PARÇASI

               Leonardo ile başlayan çalışmalar ve aşamalar, Raffaello (Rafello) ve Michalengelo (Mikelencelo)
               ile daha sonraki ustalar tarafından sürdürülmüş, yeni yeni buluşlarla resmin kompozisyon kuralları
               zenginleştirilmişti. Ne yazık ki aynı dönemlerde başlayan ve hızla gelişen Flaman resim sanatında
               kompozisyona, birkaç çok büyük sanatçı dışında gereken önem verilmemiştir. Flaman resim sa-
               natına dair kitaplarım arasında Edouard Michel'in (Eduvard Mişell) “Büyük Flaman Ustaları“ adlı
               Fransızca bir sanat tarihi kitabının içinde, seksen kadar ressamın yüz yirmiden çok resmi var. İçle-
               rinde kuşkusuz çok beğendiklerim mevcut. Ne var ki İtalyan Rönesans'ında ve daha sonraları çok
               önem verilmiş olan tablonun kompozisyonuna dair kurallara Flamanlar gerekli önemi vermemiş
               olduklarından, bu yüz yirmi resimden pek azı akılda kalıyor. Pek çoğu unutuluyor ve kitabı her aç-
               tığınızda birçoğunu yeni görmüş gibi oluyorsunuz. Mesela Gerard Seghers (Jerar Segers) değerli
               bir sanatçıdır. Ama kaç resmini gözlerimizin önüne getirebilir ve görmeden onlardan söz edebi-
               liriz. Bu çıkış noktasından yararlanarak her ressamın, kompozisyon kurallarından sevebildiklerini
               ve uygulayabildiklerini hiçbir zaman unutmaması gerekir, diye düşünüyorum ve öğüt veriyorum.

               Psikologlarca kabul edilen bir görüş vardır. “İllüzyon, fizik kanunları ile ilgili algı yanılmalarıdır.
               İllüzyonda algının bir objesi vardır. Halüsinasyonda obje yoktur. Halüsinasyon, gerçekte bulun-
               mayan uyarımları algılıyor gibi olmaktır.”

               Şimdi bu bilimsel kabulleri resme uygulayalım. Ben Paul Cezanne'ın (Pol Sezan), Clauda Mo-
               net’nin (Klot Mone) bir resminde denizler görüyor ve bunlardan duygulanıyorsam, yani sanat
               zevki alıyorsam, bu normal bir yanılmadır. Çünkü tuvalin içine denizler, dağlar sığmaz ama. Ben
               mevcut bir objeden ve perspektifin gözü yanıltmasından yararlanarak duygulanabilirim.







































               Görsel 5.31:  Vetheuil (Viteül) Manzarası, 1789, Claude Monet, Victoria Ulusal Galerisi, Melbourne
               (Melbörn), Avustralya




                                                                                                    197
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204